Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Harmsen

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 36 bijdrage(n) van Harmsen (Pagina: 4 van 4)

Topic: Geluidsset boxen + versterker rond de 8000 eu (12-2-2007 15:51:00)
Als ik de algemene trend en opinie hier goed volg zeggen jullie dat deze installatie in principe goed is, alleen dat

1) Er topkasten/kleinere boxjes voor full range moeten komen voor spraak/toneel etc, lijkt me voor zichzelf spreken.
2) De DAP serie kan worden vervangen door de SP4 Diamonds serie van Soundprojects. Heeft dit ermee te maken dat deze serie eenmaal veel voordeliger is, met name prijs/kwaliteitstechnisch of meer dat Soundprojects over het algemeen een betere kwaliteit leverd en dit bij DAP niet altijd het geval hoeft te zijn?
3) Een cross-over met delay, met name als er meerdere topjes hangen in de zaal (waarschijnlijk staan op statieven)
4) DJ mengpaneel moet er toch echt even komen.

Voor boxen zal ik wel verder kijken en ook nog audiotests doen bij verschillende bedrijven in de regio en bij verschillende merken.

Voor DJ mengpaneel heb ik even gekeken en in eerste instantie heb ik dit:

Ecler Nuo 5
en met twee CD-spelers:
Pioneer CDJ-800MKII

Ik ga ervan uit dat dit gewoon wat is, maw gewoon goed, maar zou dit eventueel anders kunnen en wat voor verschillen moet ik verwachten als ik bijvoorbeeld twee goedkopere CD-spelers er neer zet en is dit aan te raden.

Nog ff over de zelfbouw: als het mijn eigen boxen waren zou ik het ivo van harte gunnen en ook zeker doen, en prijstechnies zou dit ook zeker uit kunnen, maar aangezien het hier om een school gaat, kan ik het mijzelf heel goed voorstellen dat de directie zoiets niet zou preferen, ook al zouden de boxen heel erg goed zijn.
Topic: Geluidsset boxen + versterker rond de 8000 eu (10-2-2007 10:41:00)
Processing: Hoewel de crossover goed is, raad je aan om te gaan werken met een delay wat deze gewoonweg niet heeft. Lijkt me mogelijk binnen het budget idd. Wat is het voordeel van de Driverack 260 boven de Xilica? Moet ik dan denken aan garantie en kwaliteit, of meer mogelijkheden dan wel een duidelijk hoorbaar verschil voor de leek? Zal in ieder geval kijken naar alle producten en naar de bijbehorende reacties.

Equalizer: In wat voor budget kan ik hier kijken voor een kwalitatief goed merk, met nog wel in ogenschouw genomen dat het hier gaat om incidenteel gebruik? Ik heb geen idee hoeveel technici na mij überhaupt een EQ gaan aanraken en of ze dit goed kunnen instellen, lijkt me wel vanzelfsprekend maar goed. Dit was idd meer uitgezocht met het motto "iets is beter dan niets" en "wat de boer niet kent, eet hij niet".

Mengtafel? Ikzelf zat te denken aan A&H mengpaneel, en dan met name voor de toneeltoepassingen om voldoende mogelijkheden te hebben. Voor de vaste studio ben ik nu nog niet mee bezig, maar mij leek de een soortegelijk mengpaneel ook wel staan in een regiekamer, wellicht één van de grotere broertjes.

Voor DJ's echter heb ik nog niet zo heel erg veel ideëen, zit nu te overwegen om een apart mengpaneel hiervoor aan te schaffen met meer speciale functies, maar aan de andere kant kan het denk ik ook prima met twee goede CD spelers (zag al veel topics daarover razz :p) aangesloten op het mengpaneel wat ik op het oog had. Zo leuk vind ik al die effecten op een mangpaneel ook weer niet wink ;)

PS: Het was idd geen boycot om DAP te schrijven als DAB en daarmee aan te geven dat de producten meer werden gemaakt door de bekwame aziaten, maar meer een typo. Ik ben blij dat ik dergelijke topics post in het newbies forum shut up :X.

Ik hoop hierbij een voldoende reactie te hebben gegeven, suggesties zijn altijd welkom en zijn ook zeker erg leerzaam. Ook verschillende bedrijfjes bieden momenteel wel grappige dingetjes aan, ik wacht nog wel op een aantal offertes. Maar ik zou zelf graag een voorstel willen indienen wat gewoon goede kwaliteit heeft en waar men niet teveel voor betaald, helaas speelt geld ook een rol in het onderwijs. Ik zoek gewoon goede apparatuur, maar het hoeft idd niet te gaan om uitstekende kwaliteit omdat de mensen simpelweg het verschil IMO niet zullen ervaren op een dergelijk college en tijdens feesten meer afgaan op "wat een grote boxen" ipv "Waah! een JBL JRX-125 misbruiken ze hier". We hebben bijvoorbeeld een keer Behringer apparatuur gehuurd, nou ja geleend want het was voor ons gratis en hiervan zei men dat het goede kwaliteit is en dat Behringer een topmerk is... Nu moet ik wel lichtelijk nuanceren dat Behringer topspul wel degelijk heeft, maar dit was niet het geval bij ons... Maar goed, ik sta bekend om op forums (met name internationaal) veel te lange berichten te posten en misschien moet ik er maar es mee kappen. Als iemand een toelichting, dan wel een advies of suggestie wil geven, u bent van harte welkom. (wil eerst alleen geluid behandelen, maar de lichten komen ook nog aan de orde, hierbij gaat het alleen om een paar 'grappige' scans voor weinig geld, een stroboscoop, een trussbalk, en een rookmachine en eventueel nog wat leuks erbij, de spots hebben we al (en is ook kwaliteit en DMX gestuurd met een 24 kanaals paneeltje).

(einde 3/3)
Topic: Geluidsset boxen + versterker rond de 8000 eu (10-2-2007 10:40:00)
Ik hoop hierbij een betere impressie te hebben gegeven van de benodigde ruimte.
Van de nog te bouwen kantine heb ik uiteraard nog geen foto's, maar wel bouwtekeningen gezien en ook dit ziet er veelbelovend uit. Het podium is stukken groten en gelegen in een hoek, dus niet in het midden. Verder is er ook hier weer een kuipidee, maar dit keer maar met 1 breed gangpad die de helft omslaat van de kuip. Ook is er een trap op 20 meter van het podium, wat kan dienen als tribune en is er achter deze tribune, een regiekamer voor dingen zoals licht en geluid. Het is nog onbekend wat hier komt te hangen aan lichten en aan geluid, wel is bij mij bekend dat dit een nog groter budget heeft en de zaal geschikt is voor 360 leerlingen, dus net wat kleiner dan de andere kantine. Ook is zeker dat hier een luidsprekersysteem komt met goede spraak boxen en dit zal ook worden ingebouwd door een onderneming, omdat deze ondermingen de expertise wel in huis heeft om boxen in te bouwen, met name veel ervaring bij de grotere bedrijven etc.

Over de spraaktoepassingen nog eens: Ik heb in eerste instantie mijzelf alleen verdiept in dergelijke apparatuur voor alleen spraak, toen ik echter het voorstel presenteerde werd het binnen gehaald met zoveel positieve geluiden dat ik meteen mocht gaan kijken naar de betere setjes waarmee ook schoolfeesten tot een goed einde kunnen worden gebracht. In eerste instantie zat ik de denken aan 4 kleinere boxen, over het budget wordt nog nagedacht, maar aangezien ze echt heel erg slecht zijn gewend (pak maar een vergrootglas en kijk es op foto 2 wat er achterin hangt, precies, een lekker boxje voor zo'n zaal :P) verwacht ik dat ik voor een redelijk kleine prijs toch leuke boxjes kan aanschaffen. Ik zal me zeker nog eens verdiepen in deze boxen. Ook de merken die je hebt genoemd zal ik me ook in verdiepen. Voor de duidelijkheid als ik het goed begrijp raad je aan om naast een discoset nog een kleiner setje te doen voor de mobiliteit en voor spraak? Met de mobiliteit zit het wel goed hoop ik in elk geval, tijdens schoolfeesten zijn er 30 vrijwilligers die gerust kunnen tillen en moe mogen worden, tijdens presentaties gaat dit echter gebeuren door een docent of i.d. en ivm de ARBO-wetgeving lijkt het me inderdaad verstandig een beetje rekening te houden met de beste man, deze DAP boxjes staan idd niet echt bekend vanwege hun geringe gewicht..

IRT big bang

DAP Roadstack: Zal idd ff aanpassen, 1:1 dus. (Scheelt ook nog eens voor het budget, dus zeker prima wink ;) )
Ook jij raadt aan om kleinere boxjes voor spraak neer te zetten, met meer de midden en hoge tonen erin (12" en 10" voor midden ipv de 15"). Lijkt me ook een prima advies. Alleen 'delay-instellingen' shocked 8O. Bedoel je dat er een apparaatje tussen komt wat de signalen zo verzendt dat boxen op verschillende posities toch ervoor zorgen dat ze allemaal op relatief hetzelfde moment geluid maken om bijvoorbeeld in het midden synchroom te lopen om een soort van kunstmatig gecreërde echo te verkomen?

American Audio versterkers: zal nog wel even mijn oog laten vallen op andere versterkers en op het forum hier rondzoeken naar de A-merken versterkers, echter als ik heel erg eerlijk ben zal dit meer een optie zijn mocht er geld over zijn wat niet naar andere dingen gaat zoals naar een EQ, mengpaneel of extra licht. Idd, genoeg mensen om te showen met alle apparatuur en ze hebben het geluk dat er zelfs liften aanwezig zijn waarmee ze lekker kunnen vervoeren, evenals karren mocht het hun te zwaar worden, zal ook nog wel kijken naar de flightcases om ze een handje te helpen.

(2)
Topic: Geluidsset boxen + versterker rond de 8000 eu (10-2-2007 10:39:00)
Hartelijk dank voor alle snelle reacties :)

Ik zal zeker meer gaan rondkijken, ook naar tweede hands omdat dit altijd weer scheelt wink ;) in de kosten. Omdat het echter voor een middelbare college is verwacht ik dat het bestuur alleen nieuw spul wil hebben ivm garantie en zulk soort dingen, begrijpelijk IMO. Ook worden er verschillende offertes aangevraagd en bestaat het plan om samen met de verantwoordelijke ICT-coördinator, een dagje te gaan stappen in de regio om verschillende boxen te beluisteren en om te kijken of dit de beoogde kwaliteit heeft of niet. Hierbij gaat uiteraard een decibelmeter mee, voordeel van een college... over een frequentiemeter wordt nog nagedacht...

IRT Maarten-square

Bedankt, ik had al veel positieve reacties gelezen over dit product (en een paar negatieve). Ik zal me zeker nog laten verrassen door andere alternatieven.

IRT larzzzie

Mmmmm... zulk soort dingetjes weet ik dan inderdaad net iets te weinig, dus je adviseert om een PA setje of i.d. ernaast te zetten voor presentaties etc? Lijkt me prima inderdaad. Naar wat voor budget zou ik moeten kijken voor deze kleinere speakers voor spraak? Extra versterkers hoeft misschien niet als er een limiter op de boxen of i.d. zit, om te verkomen dat een grapjas es de boxen opblaast. Maar dit moet ik dan bekijken zodra ik goede boxen hiervoor heb gevonden, misschien kan een goede serie schakeling al wonderen doen namelijk.

Over de afmetingen van de kantine heb ik veel uitgebreide informatie, ik heb zelf de hele kantine nog maar eens opgemeten om bijvoorbeeld te weten hoelang kabels etc zouden moeten zijn. Ik heb er ook wel foto's van, misschien is het handiger om aan de hand van een foto uit te leggen wat de afmetingen zijn.

Foto 1, linker-zijkant
Foto 2, kuip/midden

Op de eerste foto zie je de zijkant van de kantine. Het dak is rond de 3 meter hoog en op de achtergrond zie je een garderobe. Die muur heeft een lengte van rond de 10 meter. Het rode bakstenen muurtje wat de hogere rondgang scheidt van het lagere binnengedeelte, ook wel de kuip genoemd, is een metertje hoog en beschijft een vierkant, op één hoek na. Elke zijde is 15 meter lang. Hiernaast zit dus nog 5 meter gangpad tot de muren van de aula.
Foto 2 zou je naast foto 1 kunnen plakken om een panorama te krijgen. De foto toont het midden van de kantine en laat in de rechterbovenhoek ook nog een klein podium zien voor toneeldoeleinden. Dit podium staat in een hoek van 45 graden op het vierkant wat de kuip omsluit. De lengte van het podium is 8 meter, diepte zal wel rond de 6 á 7 meter zijn. De muurtjes aan beiden kanten van het podium zijn elk 8 meter en maken dan idd weer een haakse hoek om aan te sluiten bij de eerder beschreven rode muur op foto 1. Naast de rechterkant van foto 2 zou je weer foto 1 kunnen denken, op de garderobe na die recht achter de fotograaf stond. De kantine is symmetrisch als je een schuine lijn trekt vanaf het midden van het podium door de ijzeren paal die in de kuip staat.

Het publiek zit altijd in de kuip, of danst altijd in de kuip en dit is de enigste plek waar je gewoon goed geluid moet hebben. In de paden rondom de kuip staan tijdens feesten wel mensen, maar deze mensen hebben ff geen zin om te dansen en tijdens toneelstukken en presentaties zitten er hooguit mensen op het muurtje, maar niet verder uit de kuip.

(deel 1)
Topic: Geluidsset boxen + versterker rond de 8000 eu (9-2-2007 18:08:00)
Mocht bijvoorbeeld blijken dat het onmogelijk is om met het huidge budget iets goeds te kopen, prima, dan zal ik alleen kijken naar een leuk setje voor toneelstukken met vooral spraak etc en zal ik het budget gaan beperken.

Om toch maar een voorzet te geven, heb ik de volgende apparatuur momenteel in gedachten. Nu zijn het misschien niet de topmerken, maar het gaat met name of hier gewoon goed geluid uit komt voor de beoogde toepassingen.

Boxen:
2x DAP RS-215
2x DAP RS-218B
4x PA boxen (wordt nog naar gekeken)

Versterkers:
3x American Audio V-5001plus Versterker

Crossover
1x DBX DriveRack PA (of een andere met delay)

Equalizer
1x Behringer DEQ-1024
(kwaliteit is misschien niet aanwezig, maar gaat me meer om dat mensen de mogelijkheid hebben om echt heel erg storende dingen aan te kunnen passen wat net niet meer kan op een mengpaneel. (ik zet er nog maar een paar uitroep- dan wel vraagtekens bij om de combinatie maar eens te benadrukken) (?!?!?!)

Misschien moet ik nog wel even vermelden dat ik me ervan bewust ben dat ik DAP nou niet echt een uitmuntend merk vind, aangezien vele reacties (bedankt!) over DAP speakers op dit forum, sommige positief, met name over de betere speakers, sommige negatief, over de budget speakers. Nu zal hier ongetwijfeld geluid uit komen (duh!) en ook gewoon goed geluid, maar ik zou dit niet willen vergelijken met topspeakers, alleen of dit goed genoeg is of niet, gezien de doelstellingen.

Alvast hartelijk bedankt voor een eventuele reactie dan wel advies.

einde bericht
Topic: Geluidsset boxen + versterker rond de 8000 eu (9-2-2007 18:07:00)
*HINT* KIJK NAAR VOLGENDE POST; ALS JE NIET EEN WALL-OF-TEXT WILT LEZEN MET ACHTERGRONDINFORMATIE *HINT*

Ik ben zoekende naar verschillende mogelijkheden voor een college. Op dit college worden toneelstukken opgevoerd of vieringen gehouden zoals Sinterklaas en een Kerstspel voor een redelijk publiek van rond de 500 man, totale oppervlak rond de 400 m^2. Dit werd gebruikelijk gedaan met een 17-jaar oud beestje wat best wel aardig is, maar gewoon geheel versleten, af en gewoon totaal afgeschreven is. Vraag me niet naar de specificaties van dit beestje, want ik was niet betrokken bij de aankoop van die apparatuur, noch heb ik de beschikking over handige hulpmiddelen zoals handleidingen, maar ik vermoed dat het 200 watt kwaliteitsspeakertjes waren en in die tijd is er zeker niet op bezuinigd en er is goed geluisterd om een degelijke installatie aan te schaffen en er komt nog steeds wel redelijk geluid uit, nou jah.. er komt geluid uit.

Er wordt dus nagedacht over een nieuwe installatie die in elk geval zonder problemen een dergelijk toneelstuk aankan.

Na een aantal dagen verschillende forums te hebben gekeken, en vooral te hebben gelezen, wordt het misschien toch eens tijd om van ervaringsdeskundigen, dan wel experts of belangstellenden, te horen wat een goede installatie is en wat niet. Natuurlijk is er heel erg veel prut te koop, zelfs nog voor veel geld, en is er ook heel erg veel kwaliteit te koop, meestal voor nog meer geld en daarom zal het budget ook zeker een rol spelen. Daarnaast is de toepassing van de apparatuur zeker belangrijk.

Over het budget kan ik uitgebreid en kort zijn, en voor de volledigheid zal ik maar beiden doen. In het kort, elk budget is prima zolang het het geld waart is, en nu het uitgebreide antwoord omdat het korte antwoord niet voldoet; ik zelf zit nu te denken om rond de 8000 tot 10.000 euro uit te trekken voor een serie boxen en versterkers waaruit gewoon goed geluid komt. Waarom elk budget toch goed is? Als blijkt dat ik voor 15.000 een perfecte installatie kan aanschaffen ipv een halve installatie te kopen voor 12.000, zie ik zeker de meerprijs een belangrijke waarde hebben en zal ik zeker een positief advies uitgeven voor de duurdere installatie. Mocht echter blijken dat in de verste verte mijn doelen niet haalbaar zijn (althans niet voor dit geld), geen probleem, dan is het namelijk het advies om te huren, waar we gewoon goede kwaliteit hebben.

Over de toepassing: sowieso voor toneelstukken en vieringen en ook voor schoolfeesten tot 500 man, zeg es 700 voor wat overkill wat niet verkeert is IMO. Voor een impressie van een dergelijk schoolfeest heb ik voor de lol es geprobeerd hoe goed mijn fotocamera kon filmen en het resultaat was een kort filmpje van 20 seconden ongeveer.
Filmpje schoolfeest

Geluid vond ik nog verrassend goed voor een fotocamera... kwaliteit is nog verder omlaag geschroefd voor youtube, maar goed, gaat om het idee.

Maar er komt nog wat bij. Het is de bedoeling dat deze installatie mobiel is en dat met name omdat deze installatie als aanvulling, noem het versterking of verbetering, moet kunnen dienen voor een vaste installatie in een andere (nog te bouwen) kantine van een evengroot oppervlak met een podium, kleine tribune en een regiekamer waar standaard leuke boxjes moeten komen te hangen evenals leuke lichtsetjes. Budget voor deze ruimte zal ongeveer rond de 25,000 eu liggen, maar daar gaat het nu niet om. De installatie waar het nu wel om gaat moet dus ook een leuke aanvulling kunnen vormen voor de (ook) nog aan te schaffen vaste installatie voor toneelstukken, recepties, presentaties en zelfs kerkdiensten (!).

Voor vervolg zie onderstaande post