Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Vrut
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 11 bijdrage(n) van Vrut (Pagina: 2 van 2)
Topic: CD-R's, Buma, Muziekrechten etc. (17-5-2005 14:52:00)
Gegroet,
Ik wil binnenkort met een muziekinstallatie één of meer dag(en) langs de weg staan bij de Vierdaagse in Nijmegen. De installatie is niet zo groot, hij past in een Opel Astra hatchback. Wij hebben totaal geen commercieel belang. We verkopen geen zaken, en hebben ook geen promotie van wat dan ook. Geen bedrukte T-shirts aan, enz. We willen gratis komkommer uitdelen. We huren een generator. Ik heb zelf overigens twee maal de 4x50km. van de Nijmeegse gelopen, mijn collega ook. Ik ben geen bedrijf, gewoon een particulier met een muziekinstallatie.
Nu ben ik maar eens uit gaan zoeken hoe en wat.
Buma - auteursrecht (componist)
Stemra - reproductierecht (bijv. cover op cd zetten en produceren)(niet mee te maken direct)
Sena - rechten uitvoerenden + producenten (zangers, gitarist)
Let op en huiver!!!
Buma rekent voor één dag openbare geluidsproductie 700m3 : 60,37 excl. BTW = € 71,25
Er lopen volgens Buma mensen bij de Nijmeegse Vierdaagse. Bij betrappen mag je 50% extra betalen.
Sena ‘heeft ook mensen lopen op de vierdaagse’. Één dag kost € 56,10 BTW wordt niet gerekend. Sena geeft een korting van 33% als je het van te voren aangeeft. Betrappen ze je, dan kost het de volle mep.
Detail: als je op een privé-terrein draait langs het parkoers, kunnen ze je niet maken. Totaal voor één dag draaien:
€ 108,84
Bij niet betalen en controle:
€162,98
Nu weet ik niet of ik dit zo mag vragen op het forum (maar dan hoor ik het wel):
Ik vind het zelf een beetje pietlullig als ik per dag zo’n 110,- mag betalen excl. gemeentelijke vergunning. Mijn enig doel is de lopers aan te moedigen, ik weet uit ervaring wat dit doet. Wat nu te doen als:
1. Buma/Stemra of Stena een visite brengt?
Mijn idee is:
- ‘pardon, mijn naam is haas, ik weet van niets’.
- geen ID-bewijs laten zien, alleen als politie mee komt
- laat ze de rekening maar opsturen, wel juiste adres geven
- thuis kan ik altijd nog zien
De vraag is wat ze kunnen maken, politie, inbeslagname, enz. Als je gewoon niet wenst mee te werken, wat dan?
2. Iemand voor gemeentelijke vergunning langs komt.
Ik heb reeds één en ander met een jullie bekende besproken, maar wil ook wel eens uit andere hoeken wat horen.
Alvast bedankt.
Ik heb overigens deze hele tread (!) in zo’n 2 uur vluchtig gelezen.
Groeten, Fred
Ik wil binnenkort met een muziekinstallatie één of meer dag(en) langs de weg staan bij de Vierdaagse in Nijmegen. De installatie is niet zo groot, hij past in een Opel Astra hatchback. Wij hebben totaal geen commercieel belang. We verkopen geen zaken, en hebben ook geen promotie van wat dan ook. Geen bedrukte T-shirts aan, enz. We willen gratis komkommer uitdelen. We huren een generator. Ik heb zelf overigens twee maal de 4x50km. van de Nijmeegse gelopen, mijn collega ook. Ik ben geen bedrijf, gewoon een particulier met een muziekinstallatie.
Nu ben ik maar eens uit gaan zoeken hoe en wat.
Buma - auteursrecht (componist)
Stemra - reproductierecht (bijv. cover op cd zetten en produceren)(niet mee te maken direct)
Sena - rechten uitvoerenden + producenten (zangers, gitarist)
Let op en huiver!!!
Buma rekent voor één dag openbare geluidsproductie 700m3 : 60,37 excl. BTW = € 71,25
Er lopen volgens Buma mensen bij de Nijmeegse Vierdaagse. Bij betrappen mag je 50% extra betalen.
Sena ‘heeft ook mensen lopen op de vierdaagse’. Één dag kost € 56,10 BTW wordt niet gerekend. Sena geeft een korting van 33% als je het van te voren aangeeft. Betrappen ze je, dan kost het de volle mep.
Detail: als je op een privé-terrein draait langs het parkoers, kunnen ze je niet maken. Totaal voor één dag draaien:
€ 108,84
Bij niet betalen en controle:
€162,98
Nu weet ik niet of ik dit zo mag vragen op het forum (maar dan hoor ik het wel):
Ik vind het zelf een beetje pietlullig als ik per dag zo’n 110,- mag betalen excl. gemeentelijke vergunning. Mijn enig doel is de lopers aan te moedigen, ik weet uit ervaring wat dit doet. Wat nu te doen als:
1. Buma/Stemra of Stena een visite brengt?
Mijn idee is:
- ‘pardon, mijn naam is haas, ik weet van niets’.
- geen ID-bewijs laten zien, alleen als politie mee komt
- laat ze de rekening maar opsturen, wel juiste adres geven
- thuis kan ik altijd nog zien
De vraag is wat ze kunnen maken, politie, inbeslagname, enz. Als je gewoon niet wenst mee te werken, wat dan?
2. Iemand voor gemeentelijke vergunning langs komt.
Ik heb reeds één en ander met een jullie bekende besproken, maar wil ook wel eens uit andere hoeken wat horen.
Alvast bedankt.
Ik heb overigens deze hele tread (!) in zo’n 2 uur vluchtig gelezen.
Groeten, Fred