Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Marc
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 29 bijdrage(n) van Marc (Pagina: 2 van 2)
Topic: Cakewalk Sonar 3 OF Cubase SX 2 (20-7-2004 20:49:00)
Ik ben nog nooit echt met reason aan de gang geweest, het heeft voor mij geen meerwaarde boven de plug-ins van m'n creamware kaarten. Het zou dus best kunnen dat de leercurve van reason minder steil is! Mijn excuses wanneer ik mensen heb afgeschrikt
Over de prijs van hardware valt trouwens te twisten. Cubase SX 2 kost op dit moment dacht ik zo'n 700 euro (en dan heb je feitelijk nog helemaal niks!) en Reason is nou ook niet bepaalt een koopje. Een tweedehands Roland 303, 505, 307, yamaha RM1x of Korg Electribe is op z'n minst van vergelijkbare prijs. Dit is natuurlijk wel een vergelijking op het legale vlak...... Slimme Jongens zullen vast wel goedkopere manieren vinden
Topic: Cakewalk Sonar 3 OF Cubase SX 2 (20-7-2004 17:41:00)
Over de prijs van hardware valt trouwens te twisten. Cubase SX 2 kost op dit moment dacht ik zo'n 700 euro (en dan heb je feitelijk nog helemaal niks!) en Reason is nou ook niet bepaalt een koopje. Een tweedehands Roland 303, 505, 307, yamaha RM1x of Korg Electribe is op z'n minst van vergelijkbare prijs. Dit is natuurlijk wel een vergelijking op het legale vlak...... Slimme Jongens zullen vast wel goedkopere manieren vinden
Ik ben het toch niet helemaal eens met wat hier geschreven wordt....
De eerste keer dat ik Cubase VST opende schrok ik me helemaal wild
Dit soort programma's leer je niet zo maar ff
Ik bedoel dit overigens niet om mensen af te schrikken, in tegendeel, ik kan het mensen alleen maar aanraden om muziek te gaan maken
Houd alleen wel rekening met het feit dat voor je een beetje een "redelijk" nr. kan maken dat je zo 1 á 2 jaar verder bent.
Ik ben zelf ongeveer 8 jaar bezig, en pas nu beginnen mijn nrs. echt professioneel te klinken. (en labels (zeer) voorzichtig intresse te tonen
)
Ik ben trouwens met een MC-303 begonnen, ik denk ook dat je je met een (eenvoudig) alles-in-een stukje hardware veel sneller het produceren eigen maakt, wanneer je dan een beetje gewend bent geraakt met termen als sequencing, ADSR envelope, compressie, reverb, enz, je heel vloeiend kan overstappen naar een professioneel software programma.
Ik moet wel zeggen dat toen ik begon vst's, reason en (zelfs) rebirth, nog niet bestonden......
En het belangrijkste: Computers maken geen muziek muziek, je zal het toch echt zelf moeten doen
mvg,
Marc
Topic: hoe kan ik muziek zuiveren ? (20-7-2004 14:47:00)De eerste keer dat ik Cubase VST opende schrok ik me helemaal wild
Dit soort programma's leer je niet zo maar ff

Ik bedoel dit overigens niet om mensen af te schrikken, in tegendeel, ik kan het mensen alleen maar aanraden om muziek te gaan maken
Houd alleen wel rekening met het feit dat voor je een beetje een "redelijk" nr. kan maken dat je zo 1 á 2 jaar verder bent.
Ik ben zelf ongeveer 8 jaar bezig, en pas nu beginnen mijn nrs. echt professioneel te klinken. (en labels (zeer) voorzichtig intresse te tonen
)Ik ben trouwens met een MC-303 begonnen, ik denk ook dat je je met een (eenvoudig) alles-in-een stukje hardware veel sneller het produceren eigen maakt, wanneer je dan een beetje gewend bent geraakt met termen als sequencing, ADSR envelope, compressie, reverb, enz, je heel vloeiend kan overstappen naar een professioneel software programma.
Ik moet wel zeggen dat toen ik begon vst's, reason en (zelfs) rebirth, nog niet bestonden......
En het belangrijkste: Computers maken geen muziek muziek, je zal het toch echt zelf moeten doen
mvg,
Marc
Andersom (niet echt maar toch
) kan trouwens ook bedenk ik me ineens!
Neem acapella vocal & het nr. + vocal.
Zet de vocal uit fase; zo hou je het nr. over zonder vocal
Topic: Beste programma om mee te producen? (20-7-2004 10:55:00)Topic: hoe kan ik muziek zuiveren ? (20-7-2004 10:52:00)
) kan trouwens ook bedenk ik me ineens!Neem acapella vocal & het nr. + vocal.
Zet de vocal uit fase; zo hou je het nr. over zonder vocal
Als je alleen een acapella vocal wilt hebben!
Dat lijkt me ook het meest nuttig omdat je dan van die coole mash-up mixjes kan maken. bijv. de vocals van Britney Spears met Toxic over een minimale technoplaat!
Je kan natuurlijk ook een eigen "remix" van een nr. maken.
zo is bijv. Toca's miracle indertijd gemaakt door iemand die is gaan klooien met "Toca me" en de acapella vocal van een ander nr. (weet niet meer precies welk nr....)
Topic: hoe kan ik muziek zuiveren ? (19-7-2004 21:16:00)Dat lijkt me ook het meest nuttig omdat je dan van die coole mash-up mixjes kan maken. bijv. de vocals van Britney Spears met Toxic over een minimale technoplaat!
Je kan natuurlijk ook een eigen "remix" van een nr. maken.
zo is bijv. Toca's miracle indertijd gemaakt door iemand die is gaan klooien met "Toca me" en de acapella vocal van een ander nr. (weet niet meer precies welk nr....)
euhh....dank je....
Mijn wangetjes beginnen wel te gloeien....
Mischien een idee voor een nieuwe smiley
Topic: hoe kan ik muziek zuiveren ? (19-7-2004 20:45:00)Mijn wangetjes beginnen wel te gloeien....
Mischien een idee voor een nieuwe smiley
Een vocal uit een nr filteren kan wel.....min of meer
stel het orgineel is muziek + vocal.
zorg dan dat je EXACT (dus EXACT!) hetzelfde nummer hebt maar dan zonder de vocal.
De nummers moeten dus identiek zijn. Elk roffeltje, hihatje, tikje, enz. Alles wat anders is blijft samen over met de vocal!
Open beide tracks in een wave editor (wavelab, soundforge, cool edit pro, enz)
Zet nu het nummer zonder vocal "uit fase" (ik zal je de technische details besparen, maar je moet het als volgt zien: + wordt - en omgekeerd, Je kan het vergelijken met een foto ten opzichte van een negatief)
Speel ze gelijktijdig af en in principe zou je de muziek nu niet meer moeten horen en hou je de vocal over.
Ik moet overigens zeggen dat ik hier zelf geen ervaring mee heb en garandeer dus niks! Ik kan je alleen vertellen dat het schijnt te werken! De theorie erachter klopt in iedergaval wel: het klinkt vrij logisch!
Topic: Actieve near-field (studio) monitors? (19-7-2004 13:22:00)
stel het orgineel is muziek + vocal.
zorg dan dat je EXACT (dus EXACT!) hetzelfde nummer hebt maar dan zonder de vocal.
De nummers moeten dus identiek zijn. Elk roffeltje, hihatje, tikje, enz. Alles wat anders is blijft samen over met de vocal!
Open beide tracks in een wave editor (wavelab, soundforge, cool edit pro, enz)
Zet nu het nummer zonder vocal "uit fase" (ik zal je de technische details besparen, maar je moet het als volgt zien: + wordt - en omgekeerd, Je kan het vergelijken met een foto ten opzichte van een negatief)
Speel ze gelijktijdig af en in principe zou je de muziek nu niet meer moeten horen en hou je de vocal over.
Ik moet overigens zeggen dat ik hier zelf geen ervaring mee heb en garandeer dus niks! Ik kan je alleen vertellen dat het schijnt te werken! De theorie erachter klopt in iedergaval wel: het klinkt vrij logisch!
Basslight "betekent" dat een speaker niet zo heel ver doorloopt in het laag.
Wanneer een monitor bijvoorbeeld maar dootloopt tot 75 hz (de goedkoopste krk's, genelec en dynaudio) dan klinkt het voor het gemiddelde oor alsof ie relatief weinig bass weergeeft. Een vergelijkbare niet monitorspeaker is een stuk goedkoper en klinkt een stuk vetter. (maar is dus niet beter!)
Vergeet dus niet! de Bas die je hoort wordt wel goed weergegeven! Een gewone speaker gaat echt niet dieper, het wordt alleen opgepompt zodat wij denken dat ie het wel gaat!
Maar ja, het maken van een monitor is gewoon ontzettend moeilijk voor een fabrikant (vandaar mede de prijs). daarom zou ik altijd kiezen voor een gerenomeerd merk dat dat zich heeft bewezen in de studiomarkt. Die opgepompt bassen klinken natuurlijk wel leuk maar als je serieus wilt producerenen dan hou je met dat soort speakers alleen maar jezelf voor de gek.
Ik weet niet waar je woont maar je zou eens naar een pro audio winkel moeten gaan. Neem een paar cd's mee, niet alleen eigen producties, maar ook een echte cd met muziek die je heel goed kent en/of in dezelfde stijl die jij wil maken. En ga daar eens monitors beluisteren dan krijg je een beeld van wat ik verteld heb. Bij Feedback hebben ze bijvoorbeeld heel veel modellen staan. Ook de goedkopere (Phonic, ESI, Behringer, Tannoy reveal) hebben ze daar. Dan hoor je wel wat ik bedoel.
Zorg trouwens dat wanneer je gaat dat je goed uitgeslapen bent en kies een rustig moment ('s ochtends/'s middags door de week) Als je na een middagje door de stad slenteren tijdens koopavond (ook de winkel zelf zal daar niet zo blij mee zijn) gaat luisteren dan zijn je oren al geheel dichtgeslagen, en hoor je bijna geen hoge frequenties meer! HET KOPEN VAN STUDIOMONITORS IS DE MOEILIJKSTE AANKOOP VOOR EEN STUDIO DIE ER IS! Een draaitafel of een mixer zou je in theorie nog wel kunnen kopen zonder dat je hem ooit gezien hebt, maar een studiomonitor moet je echt (liefst meerdere, afzonderlijke malen) gehoord hebben.
Er zijn trouwens veel sites op internet waar je info over deze dingen kan vinden! www.soundonsound.com (engelstalig muziektijdschrift) bijvoorbeeld.
Succes!
Marc
Topic: Actieve near-field (studio) monitors? (19-7-2004 02:43:00)Wanneer een monitor bijvoorbeeld maar dootloopt tot 75 hz (de goedkoopste krk's, genelec en dynaudio) dan klinkt het voor het gemiddelde oor alsof ie relatief weinig bass weergeeft. Een vergelijkbare niet monitorspeaker is een stuk goedkoper en klinkt een stuk vetter. (maar is dus niet beter!)
Vergeet dus niet! de Bas die je hoort wordt wel goed weergegeven! Een gewone speaker gaat echt niet dieper, het wordt alleen opgepompt zodat wij denken dat ie het wel gaat!
Maar ja, het maken van een monitor is gewoon ontzettend moeilijk voor een fabrikant (vandaar mede de prijs). daarom zou ik altijd kiezen voor een gerenomeerd merk dat dat zich heeft bewezen in de studiomarkt. Die opgepompt bassen klinken natuurlijk wel leuk maar als je serieus wilt producerenen dan hou je met dat soort speakers alleen maar jezelf voor de gek.
Ik weet niet waar je woont maar je zou eens naar een pro audio winkel moeten gaan. Neem een paar cd's mee, niet alleen eigen producties, maar ook een echte cd met muziek die je heel goed kent en/of in dezelfde stijl die jij wil maken. En ga daar eens monitors beluisteren dan krijg je een beeld van wat ik verteld heb. Bij Feedback hebben ze bijvoorbeeld heel veel modellen staan. Ook de goedkopere (Phonic, ESI, Behringer, Tannoy reveal) hebben ze daar. Dan hoor je wel wat ik bedoel.
Zorg trouwens dat wanneer je gaat dat je goed uitgeslapen bent en kies een rustig moment ('s ochtends/'s middags door de week) Als je na een middagje door de stad slenteren tijdens koopavond (ook de winkel zelf zal daar niet zo blij mee zijn) gaat luisteren dan zijn je oren al geheel dichtgeslagen, en hoor je bijna geen hoge frequenties meer! HET KOPEN VAN STUDIOMONITORS IS DE MOEILIJKSTE AANKOOP VOOR EEN STUDIO DIE ER IS! Een draaitafel of een mixer zou je in theorie nog wel kunnen kopen zonder dat je hem ooit gezien hebt, maar een studiomonitor moet je echt (liefst meerdere, afzonderlijke malen) gehoord hebben.
Er zijn trouwens veel sites op internet waar je info over deze dingen kan vinden! www.soundonsound.com (engelstalig muziektijdschrift) bijvoorbeeld.
Succes!
Marc
Dit is mijn eerste post op dit forum,
maar ik kon het niet laten om hier op te reageren!
ik wil niemand tegen de borst stoten, maar ik heb
nog nooit zoveel onzin bij elkaar gezien.
Laat ik beginnen te antwoorden op wat jij (Laolith) wil:
perfecte studio monitors voor 400 euro bestaan simpelweg niet. blijf sparen of kom terug op aarde!
ten eerste....
een monitor speaker is anders dan (bijna) alle andere speakers. Een gewone speaker (hifi,pa,enz.)wordt gemaakt om zo mooi mogelijk te klinken. Een studiomonitor daarentegen wordt gemaakt om zo realistisch (dus niet slecht, slecht is ook onrealistisch) te klinken.
om hierop in te gaan.
je hebt het erover dat je een monitor wil die tot
20 herz door loopt. dit is in theorie mogelijk maar
zelfs monitors van 2000 euro (per stuk!) halen dit amper! die specs die jij geeft over die esi zijn
marketing praat van de fabrikant. Om zulke lage frequenties REALISTICH weer te geven heb je ontzettend
veel vermogen nodig en woofers die niet naast je computerscherm passen! Dan heb ik het dus niet over PA speakers. Die zijn groot genoeg maar niet gemaakt voor monitoring.
Wanneer ik trouwens praat over realistisch dan heb ik het over het volgende. op een koptelefoon die je bij je discman krijgt staat dat ie frequenties kan weergeven van 20 hz.laat ik je uit de droom helpen, dat kunnen ze niet. het enige wat ze doen is het laag DAT ze weer kunnen geven (natte vinger werk, ik gok zo'n 250(!) hz (kan je eigenlijk geen laag meer noemen!)) dusdanig oppompen zodat wij denken: WOW vette bas! Die ESI subwoofer doet feitelijk hetzelfde die loopt echt niet door tot 30 Hz. Het laag dat ie weer kan geven pompt ie simpelweg op.(Er zijn wel subwoofers die het kunnen, maar die kosten minstens zo'n 1500 euro) Dit is voor alle toepassingen die je kan bedenken helemaal niet erg en vaak zelfs prettig.... Behalve bij monitoring dan..... Dan wil ik een bas horen zoals die is, en dat is ook logisch, want bij mensen die jouw cd in hun cd speler stoppen wordt de bas (en het midhoog en hoog overigens ook) al opgepompt door de speaker/koptelefoon.
het is heel wat anders maar je kan het een soort van verglijken met het PMPO principe (wat betreft specs van de fabrikant!)
Als laatste wil ik hier nog aan toevoegen dat je als je geen perfect geisoleerde (kamer-in-kamer) en akoestisch behandele ruimte (Kost bijna meer dan de monitors zelf!) hebt. Je niet eens monitors wil hebben die lager gaan dan 40 á 50 hz (laat staan een subwoofer!!!). De reflecties in je kamer zullen dan namelijk het laag (onregelmatig!) oppompen en het zal dus onrealistisch klinken. Ik weet ook niet wat voor muziek soort je wil gaan maken. maar een gemiddelde popsong gaat niet lager dan 50 hz. en een dance track tot 40 Hz. (alles wat daar onder zit wordt door de producer meestal weg gefilterd). Alleen als je drum&Bass wil maken zou je er misschien onder kunnen gaan.
Bedenk je dus dat wanneer het over laag gaat het een kwestie van gewenning en perceptie is. Onze oren zijn nu eenmaal gewend aan boomboxen en andere ongein! Toen ik voor het eerst monitors in een winkel ging luisteren vond ik de Dynaudio BM 15A de eerste (van goedkoop naar duur) speaker die een gevoelsmatig perfecte basweergave had (loopt REALISTISCH door tot iets van 35 hz.) maar die kost dan ook wel 1500 euro per stuk! Alles wat daaronder zat vond ik relatief "basslight" klinken maar dat is puur een kwestie van gewenning! Het probleem is dat onze hersenen zijn volgestopt met de onzin dat een vette bas op 20 hz zit. Maar dat zit ie helemaal niet! Om over een Kick nog maar te zwijgen, de slap in een kick zit zo rond de 1000 hz!
Wil je serieus monitoren, Dan kost dat simpelweg geld!
Die ESI en Phonic monitors zijn best aardig. maar niet goed genoeg om echt serieus te produceren! De KRK V4 & V6, de Genelec 1029 en de Dynaudio BM 5 (Deze is passief dus heb je er een losse STUDIO (dus geen hif) versterker bij nodig) zijn de goedkoopste monitors die ik serieus zou aanraden. Die Tapco's die je noemde zijn overigens ook wel ok. Deze zijn overigens voor monitor begrippen relatief basslight maar klinken wel zuiver en realistich!
wil je echt serieus gaan dan raadt ik dit aan:
Adam P11-A
Mackie 624 & 824
Genelec 1030 & 1031
KRK V8
Dynaudio BM 6A
Deze leveren laagste frequenties varierend van ong. 38 tot 55 hz. En geloof me DAT IS GENOEG!!
Deze kosten allemaal meer dan 1000 euro (per twee) maar
Je krijgt nu eenmaal geen Ferrari voor de prijs van een Fiat!
Ikzelf heb overigens twee Quested F11A's (2de hands voor 1000 euro, nw prijs 1700). Als je het wilt weten, deze lopen door tot ong 55 hz.
Als ik eerlijk ben heb ik trouwens het idee dat je nog niet zo veel kennis hebt van produceren en wat erbij komt kijken. Da's helemaal niet erg,(ik ben ongeveer 8 jaar geleden begonnen en leer nog iedere dag bij) maar ik zou je dan aanraden om lekker met twee hifi speakers te blijven werken en te sparen voor goeie monitors. De genoemde monitors zijn allemaal goed en klinken realistisch maar verschillen wel degelijk van klank onderling. Als je wat meer kennis hebt kan je oa beter oordelen over welke je prettig vindt klinken en raak je ook niet teleurgesteld in je koop.
Mijn excuses voor deze ietwat lange post. Maar ik hoop in ieder geval dat ik mensen wat bijgebracht heb. Zoals anderen mij hier veel hebben bijgebracht op dj gebied!
mvg,
Marc
maar ik kon het niet laten om hier op te reageren!
ik wil niemand tegen de borst stoten, maar ik heb
nog nooit zoveel onzin bij elkaar gezien.
Laat ik beginnen te antwoorden op wat jij (Laolith) wil:
perfecte studio monitors voor 400 euro bestaan simpelweg niet. blijf sparen of kom terug op aarde!
ten eerste....
een monitor speaker is anders dan (bijna) alle andere speakers. Een gewone speaker (hifi,pa,enz.)wordt gemaakt om zo mooi mogelijk te klinken. Een studiomonitor daarentegen wordt gemaakt om zo realistisch (dus niet slecht, slecht is ook onrealistisch) te klinken.
om hierop in te gaan.
je hebt het erover dat je een monitor wil die tot
20 herz door loopt. dit is in theorie mogelijk maar
zelfs monitors van 2000 euro (per stuk!) halen dit amper! die specs die jij geeft over die esi zijn
marketing praat van de fabrikant. Om zulke lage frequenties REALISTICH weer te geven heb je ontzettend
veel vermogen nodig en woofers die niet naast je computerscherm passen! Dan heb ik het dus niet over PA speakers. Die zijn groot genoeg maar niet gemaakt voor monitoring.
Wanneer ik trouwens praat over realistisch dan heb ik het over het volgende. op een koptelefoon die je bij je discman krijgt staat dat ie frequenties kan weergeven van 20 hz.laat ik je uit de droom helpen, dat kunnen ze niet. het enige wat ze doen is het laag DAT ze weer kunnen geven (natte vinger werk, ik gok zo'n 250(!) hz (kan je eigenlijk geen laag meer noemen!)) dusdanig oppompen zodat wij denken: WOW vette bas! Die ESI subwoofer doet feitelijk hetzelfde die loopt echt niet door tot 30 Hz. Het laag dat ie weer kan geven pompt ie simpelweg op.(Er zijn wel subwoofers die het kunnen, maar die kosten minstens zo'n 1500 euro) Dit is voor alle toepassingen die je kan bedenken helemaal niet erg en vaak zelfs prettig.... Behalve bij monitoring dan..... Dan wil ik een bas horen zoals die is, en dat is ook logisch, want bij mensen die jouw cd in hun cd speler stoppen wordt de bas (en het midhoog en hoog overigens ook) al opgepompt door de speaker/koptelefoon.
het is heel wat anders maar je kan het een soort van verglijken met het PMPO principe (wat betreft specs van de fabrikant!)
Als laatste wil ik hier nog aan toevoegen dat je als je geen perfect geisoleerde (kamer-in-kamer) en akoestisch behandele ruimte (Kost bijna meer dan de monitors zelf!) hebt. Je niet eens monitors wil hebben die lager gaan dan 40 á 50 hz (laat staan een subwoofer!!!). De reflecties in je kamer zullen dan namelijk het laag (onregelmatig!) oppompen en het zal dus onrealistisch klinken. Ik weet ook niet wat voor muziek soort je wil gaan maken. maar een gemiddelde popsong gaat niet lager dan 50 hz. en een dance track tot 40 Hz. (alles wat daar onder zit wordt door de producer meestal weg gefilterd). Alleen als je drum&Bass wil maken zou je er misschien onder kunnen gaan.
Bedenk je dus dat wanneer het over laag gaat het een kwestie van gewenning en perceptie is. Onze oren zijn nu eenmaal gewend aan boomboxen en andere ongein! Toen ik voor het eerst monitors in een winkel ging luisteren vond ik de Dynaudio BM 15A de eerste (van goedkoop naar duur) speaker die een gevoelsmatig perfecte basweergave had (loopt REALISTISCH door tot iets van 35 hz.) maar die kost dan ook wel 1500 euro per stuk! Alles wat daaronder zat vond ik relatief "basslight" klinken maar dat is puur een kwestie van gewenning! Het probleem is dat onze hersenen zijn volgestopt met de onzin dat een vette bas op 20 hz zit. Maar dat zit ie helemaal niet! Om over een Kick nog maar te zwijgen, de slap in een kick zit zo rond de 1000 hz!
Wil je serieus monitoren, Dan kost dat simpelweg geld!
Die ESI en Phonic monitors zijn best aardig. maar niet goed genoeg om echt serieus te produceren! De KRK V4 & V6, de Genelec 1029 en de Dynaudio BM 5 (Deze is passief dus heb je er een losse STUDIO (dus geen hif) versterker bij nodig) zijn de goedkoopste monitors die ik serieus zou aanraden. Die Tapco's die je noemde zijn overigens ook wel ok. Deze zijn overigens voor monitor begrippen relatief basslight maar klinken wel zuiver en realistich!
wil je echt serieus gaan dan raadt ik dit aan:
Adam P11-A
Mackie 624 & 824
Genelec 1030 & 1031
KRK V8
Dynaudio BM 6A
Deze leveren laagste frequenties varierend van ong. 38 tot 55 hz. En geloof me DAT IS GENOEG!!
Deze kosten allemaal meer dan 1000 euro (per twee) maar
Je krijgt nu eenmaal geen Ferrari voor de prijs van een Fiat!
Ikzelf heb overigens twee Quested F11A's (2de hands voor 1000 euro, nw prijs 1700). Als je het wilt weten, deze lopen door tot ong 55 hz.
Als ik eerlijk ben heb ik trouwens het idee dat je nog niet zo veel kennis hebt van produceren en wat erbij komt kijken. Da's helemaal niet erg,(ik ben ongeveer 8 jaar geleden begonnen en leer nog iedere dag bij) maar ik zou je dan aanraden om lekker met twee hifi speakers te blijven werken en te sparen voor goeie monitors. De genoemde monitors zijn allemaal goed en klinken realistisch maar verschillen wel degelijk van klank onderling. Als je wat meer kennis hebt kan je oa beter oordelen over welke je prettig vindt klinken en raak je ook niet teleurgesteld in je koop.
Mijn excuses voor deze ietwat lange post. Maar ik hoop in ieder geval dat ik mensen wat bijgebracht heb. Zoals anderen mij hier veel hebben bijgebracht op dj gebied!
mvg,
Marc