Forum > Profiel

Gebruikersgegevens.

Het profiel van Exision

Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers

Laatste 16 bijdrage(n) van Exision (Pagina: 2 van 2)

Topic: nieuwe versterker (13-8-2003 18:19:00)
Punt :D
Topic: nieuwe versterker (13-8-2003 17:30:00)
Jah, dat het aan de luidsprekers ligt snap ik ook wel, maar als je die er af haalt en je stuurt een sinus uit en je meet voor en na de versterking....

(laten we kappen hierover :))
Topic: nieuwe versterker (13-8-2003 09:52:00)
Ik denk ook dat veel PA versterkers in Klasse B draaien of in AB.
Echter heel veel commerciele producten zoals portabele radio's ed. draaien volgensmij ook veelal klasse B en die klinken over het algemeen toch niet zo mooi ;).

(heb je het in jouw post over een zelfbouw versterker?)
Topic: nieuwe versterker (13-8-2003 00:12:00)
Veel mensen weten dat idd niet, daarom dat ik het even melde.
Maar in een doorsnee natuur/scheikunde boek moet het toch wel te vinden zijn lijkt me :)
Topic: nieuwe versterker (12-8-2003 23:44:00)
Idd ja dat is een vergissing die veel mensen maken.

+3dB is een verdubbling van het vermogen,
echter bij +10dB lijkt het voor het mensenlijk oor pas 2x zo hard :)
Topic: nieuwe versterker (12-8-2003 23:30:00)
Het rms vermogen van luidsprekers maakt bij normale monitor/hifi speakers helmaal niks uit.
Veel belangrijker is de gevoeligheid, bv. 87db of 90db (bij PA is de gevoeligheid meestal veel hoger).
Die gevoeligheid is de geluidsdruk die je krijgt als je 1 watt/2.8v in je luidsprekers stopt en je op 1 meter afstand de gevoeligheid meet met een decibel meter.

Ik zou je niet doodstaren op watt's want daar wordt nogal vaak mee gesjoemelt. (ik heb hier bv. een buizenversterker van 2X 20 watt en een AKAI geval van 2X 150 watt, en je raad natuurlijk al dat die Buizenbak veel meer vermogen kan leveren)
Waar ik op doel is eigenlijk het volgende:

stel je hebt een luidspreker die je gebruikt als monitor, en hij is 90dB efficient.
Dan krijg je als je er ... instopt er ... uit:

>BELANGRIJK< 10dB meer wordt door een mens ervaren als 2x zo hard geluid...

Watt - dB
1 - 90
2 - 93
4 - 96
8 - 99
16 - 102
32 - 105
64 - 108
128 - 111
256 - 114
512 - 117

Je snapt dus wel dat het verschil tussen een versterker van 'maar' 130 watt en een van 250 maar 3dB is, en je moet erg veel moeite doen om bij die geluidsdruk 3dB meer of minder te kunnen waarnemen. (het is zoieso maar een heel klein verschil)

Het is dus erg belangrijk te kijken naar de efficientie van een luidspreker. Ook belangrijk is dat als je voor een Hifi ding gaat (wat ik persoonlijk zou doen als ik er geen PA mee hoefde te doen) om naar de Klasse te kijken waar zon ding in geschakeld is.

Klasse A - er loopt een groter ruststroom en de versterker staat 'altijd aan'
Klasse AB - combinatie van klasse A en B
Klasse B - versterker gaat aleen iets versterken als hij merkt dat hij signaal krijgt (op Hele korte basis)
Klasse D - digitaal versterkt

Klasse A klinkt meestal het beste en heeft ook de meeste stroom reserves. 20 watt pure klasse A is Ruim voldoende
Klasse AB is zoals de meeste versterkers zijn, denk aan wat de meeste mensen in huis hebben staan
Klasse B is ronduit slecht, het geeft een niet erg prettig geluid.
Klasse D zie je bijna niet, alleen bij erg moderne subwoofer versterkers enz.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)