Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Harmsen
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 36 bijdrage(n) van Harmsen (Pagina: 2 van 4)
Topic: hoornkasten (13-5-2007 13:37:00)
Maarten
correct. Er is een prachtig stalen constuctie aanwezig waar makkelijk een mens overheen kan lopen (mits je hiervoor de benodigde kabels en tuigjes uiteraard hebt). Om het hele verhaal nog even af te maken met een nette berekening:
Versterker x
vermogen: 1000 Watt RMS bij 8 ohm
Speaker Kling & Freitag CA1515-5
Verspreiding: 50 graden * 50 graden
Vermogen: 500 Watt RMS bij 8 ohm
Jij staat op 30 meter afstand. Om het oppervlak te bereken van deze kegel maak ik maar even gebruik van de integraalrekening en stel ik een formule op van de grenzen van de kegel, waarna we de integraal berekenen. De x-as stel ik op het middelpunt en de hoek die de zijden van de kegel met de x-as maken is 25 graden, waarna we netjes na 30 meter het oppervlak op de y-as uitrekenen. Enfin:

Als je netjes doorekent kom je op 116,8 dB uit. (als ik geen fouten heb gemaakt
)
Omdat ik natuurlijk niet twee keer het wiel ga uitvinden heb ik maar gelijk een algemen formule opgesteld om de geluidsdruk te berekenen, alle 3 formules combineren eigenlijk in 1 formule:
Lp = 10 log( (P/ (pie*(tan(x)*h)((tan(x)*h)+ ((tan(x)*h)^2+ h^2^)^(1/2)))/10^-12)
waarbij
x= (horizontal diversion in degrees + vertical diversion in degrees)/4
Lp= geluidsdruk in decibel (dB)
h=afstand waarop jij staat
(a)^(1/2) = de wortel uit (a)
pie=3,141592654
r=tan(x)*h
Als opmerking moet ik even zeggen dat x natuurlijk wordt benaderd, waarbij ongetwijfeld een afrondingsfout wordt gemaakt. Bij een normale kegel met 50 graden bij 50 graden is het precies te bereken, alleen omdat 3D rekenen niet echt handig is met een ellips als je bijvoorbeeld 50 graden bij 90 graden hebt, heb ik deze fout bewust voor lief genomen. Ik vermoed dat deze fout wel het model zo dicht mogelijk benaderd, omdat nu het gemiddelde wordt genomen en dit elkaar compenseerd.
Als we nu dus een hoorngeladen box x nemen met dezelfde versterking en we staan weer op 30 meter:
Diversion: 40 degrees horizontal * 30 degrees vertical
alles netjes invullen levert op:
Lp= 119,2 dB
Dat is dus bijna een verdubbeling van de geluidsdruk. Ten slotte moet ik nog vermelden dat het vermogen wat de box levert afhangt van de efficientie van de box: om verwarring te verkomen heb ik dit niet meegenomen en gewoon gesteld dat zodra je 1000 watt op een box zet, er ook 1000 watt wordt omgezet in luchtdruk door de box. Dit klopt niet en mocht je dit per se willen meenemen: ga gerust je gang
Topic: hoornkasten (13-5-2007 12:26:00)Versterker x
vermogen: 1000 Watt RMS bij 8 ohm
Speaker Kling & Freitag CA1515-5
Verspreiding: 50 graden * 50 graden
Vermogen: 500 Watt RMS bij 8 ohm
Jij staat op 30 meter afstand. Om het oppervlak te bereken van deze kegel maak ik maar even gebruik van de integraalrekening en stel ik een formule op van de grenzen van de kegel, waarna we de integraal berekenen. De x-as stel ik op het middelpunt en de hoek die de zijden van de kegel met de x-as maken is 25 graden, waarna we netjes na 30 meter het oppervlak op de y-as uitrekenen. Enfin:

Als je netjes doorekent kom je op 116,8 dB uit. (als ik geen fouten heb gemaakt
)Omdat ik natuurlijk niet twee keer het wiel ga uitvinden heb ik maar gelijk een algemen formule opgesteld om de geluidsdruk te berekenen, alle 3 formules combineren eigenlijk in 1 formule:
Lp = 10 log( (P/ (pie*(tan(x)*h)((tan(x)*h)+ ((tan(x)*h)^2+ h^2^)^(1/2)))/10^-12)
waarbij
x= (horizontal diversion in degrees + vertical diversion in degrees)/4
Lp= geluidsdruk in decibel (dB)
h=afstand waarop jij staat
(a)^(1/2) = de wortel uit (a)
pie=3,141592654
r=tan(x)*h
Als opmerking moet ik even zeggen dat x natuurlijk wordt benaderd, waarbij ongetwijfeld een afrondingsfout wordt gemaakt. Bij een normale kegel met 50 graden bij 50 graden is het precies te bereken, alleen omdat 3D rekenen niet echt handig is met een ellips als je bijvoorbeeld 50 graden bij 90 graden hebt, heb ik deze fout bewust voor lief genomen. Ik vermoed dat deze fout wel het model zo dicht mogelijk benaderd, omdat nu het gemiddelde wordt genomen en dit elkaar compenseerd.
Als we nu dus een hoorngeladen box x nemen met dezelfde versterking en we staan weer op 30 meter:
Diversion: 40 degrees horizontal * 30 degrees vertical
alles netjes invullen levert op:
Lp= 119,2 dB
Dat is dus bijna een verdubbeling van de geluidsdruk. Ten slotte moet ik nog vermelden dat het vermogen wat de box levert afhangt van de efficientie van de box: om verwarring te verkomen heb ik dit niet meegenomen en gewoon gesteld dat zodra je 1000 watt op een box zet, er ook 1000 watt wordt omgezet in luchtdruk door de box. Dit klopt niet en mocht je dit per se willen meenemen: ga gerust je gang
Als je echt de uitgebreidere natuurkundige uitleg wilt
:
Een normale geluidsbron kan je voorstellen als een middelpunt wat geluidsgolven uitzend in elke richting, dit kan je voorstellen als een bol (in 3D), met de bron als middelpunt. Als je op 10 centimeter van de bron gaat luisteren heeft je oor een bepaald oppervlak en beslaat een bepaald gedeelte van dit oppervlak. Op 10 centimeter is het oppervlak 4*pie*r^2 dus 0,13 vierkante meter (1256 cm^2). Je oor heeft bijvoorbeeld een effectief oppervlak van 0,007 m^2 (7 cm^2) en dus hoor jij het grootste gedeelte van de geluidsdruk niet, omdat de intensiteit netjes gelijkmatig wordt verspreidt over de hele bol.
Intensiteit = Pbron / 'oppervlak waarover vermogen wordt verspreidt'
Natuurkundig is het oppervlak meestal 4*pie*r^2, oppervlak van een bol. Je voelt wel aan (kan je ook narekenen) dat wanneer je op 50 meter gaat staan de intensiteit al een behoorlijk stuk minder is.
(mocht je ook nog netjes naar dB willen gaan: Lp (geluidsdruk) = 10 log(Intensiteit/ (10^-12) )in Wm^-2 oftewel dB)
Bij speakers is het natuurlijk zo dat je geen bol hebt, maar een kegel. Het oppervlak van een kegel hangt af van de verticale en horizontale hoeken vanaf de speaker, die netjes worden gegeven bij de specs.
Het verschil nu tussen een hoornkast en andere systemen is dus dat een hoornkast weinig geluidsspreiding heeft, waardoor de intensiteit van de oorspronkelijke geluidsbron grotendeels behouden blijft en daardoor zal je oor op een bepaalde afstand een hogere intensiteit waarnemen, dus ook meer dB, vergeleken met een ander systeem zoals een basreflex. Dit is dus als je evenveel vermogen neemt (zelfde versterkers) en je speakers ook evenveel vermogen omzetten in geluidsdruk. Een hoornkast produceert dus niet meer vermogen, maar je kan gewoon eenvoudig stellen dat al het geproduceerde vermogen geconcentreerder is, minder verspreid, en dus dat je meer geluidsdruk waarneemt/hoort/voelt.
In dit hele verhaal is de weerstand 'even' verwaarloosd, dit kan je voorstellen dat geluidsgolven weerstand ondervinden en als je wil dat je golven verder gaan, zal je gewoon meer druk moeten toevoegen. Zie het als een karretje omhoog duwen bij een helling: als je wilt dat jouw karretje hoger komt zal je het karretje een 'hardere' (gevaarlijk woord...) duw moeten geven bij het beginpunt. Doordat hoornkasten dus meer geluidsdruk in een bepaalde richting produceren, gaan de geluidsgolven als een logisch gevolg dus ook gewoon verder, dit wil je echter niet berekenen
Topic: Vraagje ivm Velleman Fazer Machine (9-5-2007 21:34:00)
:Een normale geluidsbron kan je voorstellen als een middelpunt wat geluidsgolven uitzend in elke richting, dit kan je voorstellen als een bol (in 3D), met de bron als middelpunt. Als je op 10 centimeter van de bron gaat luisteren heeft je oor een bepaald oppervlak en beslaat een bepaald gedeelte van dit oppervlak. Op 10 centimeter is het oppervlak 4*pie*r^2 dus 0,13 vierkante meter (1256 cm^2). Je oor heeft bijvoorbeeld een effectief oppervlak van 0,007 m^2 (7 cm^2) en dus hoor jij het grootste gedeelte van de geluidsdruk niet, omdat de intensiteit netjes gelijkmatig wordt verspreidt over de hele bol.
Intensiteit = Pbron / 'oppervlak waarover vermogen wordt verspreidt'
Natuurkundig is het oppervlak meestal 4*pie*r^2, oppervlak van een bol. Je voelt wel aan (kan je ook narekenen) dat wanneer je op 50 meter gaat staan de intensiteit al een behoorlijk stuk minder is.
(mocht je ook nog netjes naar dB willen gaan: Lp (geluidsdruk) = 10 log(Intensiteit/ (10^-12) )in Wm^-2 oftewel dB)
Bij speakers is het natuurlijk zo dat je geen bol hebt, maar een kegel. Het oppervlak van een kegel hangt af van de verticale en horizontale hoeken vanaf de speaker, die netjes worden gegeven bij de specs.
Het verschil nu tussen een hoornkast en andere systemen is dus dat een hoornkast weinig geluidsspreiding heeft, waardoor de intensiteit van de oorspronkelijke geluidsbron grotendeels behouden blijft en daardoor zal je oor op een bepaalde afstand een hogere intensiteit waarnemen, dus ook meer dB, vergeleken met een ander systeem zoals een basreflex. Dit is dus als je evenveel vermogen neemt (zelfde versterkers) en je speakers ook evenveel vermogen omzetten in geluidsdruk. Een hoornkast produceert dus niet meer vermogen, maar je kan gewoon eenvoudig stellen dat al het geproduceerde vermogen geconcentreerder is, minder verspreid, en dus dat je meer geluidsdruk waarneemt/hoort/voelt.
In dit hele verhaal is de weerstand 'even' verwaarloosd, dit kan je voorstellen dat geluidsgolven weerstand ondervinden en als je wil dat je golven verder gaan, zal je gewoon meer druk moeten toevoegen. Zie het als een karretje omhoog duwen bij een helling: als je wilt dat jouw karretje hoger komt zal je het karretje een 'hardere' (gevaarlijk woord...) duw moeten geven bij het beginpunt. Doordat hoornkasten dus meer geluidsdruk in een bepaalde richting produceren, gaan de geluidsgolven als een logisch gevolg dus ook gewoon verder, dit wil je echter niet berekenen
Ik zie eigenlijk niet hoe het niet reageren op een mailtje kan worden ervaren als 'slechte service'. Highlite is voor de dealers, dealers zijn er voor jou. Waarschijnlijk is het gewoon een bedrijfs-policy dat de klantenservice (NB: klanten voor Highlite zijn dus dealers) zelfs niet mag reageren op dergelijke mailtjes. Nu is één mailtje geen probleem, maar ik kan me heel goed voorstellen dat zij dagelijks tientallen mailtjes hierover krijgen, wat eigenlijk gewoon via de dealer moet lopen en wat hun gewoon van de werkzaamheden afhoudt waarvoor ze zijn aangenomen en mailtjes bekijken.
Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft een contactpagina indien zij ook een website hebben. Wel had ik het netter gevonden als ze je netjes hadden terugverwezen naar jouw dealer, maar om dit nou een slechte service te noemen... Je voelt je alleen genegeert door een dergelijk bedrijf indien ze niet een berichtje terug sturen en dat is het enigste probleem. Wat dat betreft zit ik ook nog met smart te wachten op enkele offertes en data van diverse bedrijven zoals Telfort, na een jaar wachten zal het ook wel niet meer komen
Topic: Geluidsset boxen + versterker rond de 8000 eu (27-3-2007 16:05:00)In de meeste aula's hangen flink wat steunbalken aan het plafond. Als je even navraagt hoe het daarmee precies met belasting zit lijkt het mij gewoon de beste oplossing om met 2 balkklemmen een truss daaraan vast te zetten zodat je boven de mensen je licht hebt hangen.Elk zichzelf respecterend bedrijf heeft een contactpagina indien zij ook een website hebben. Wel had ik het netter gevonden als ze je netjes hadden terugverwezen naar jouw dealer, maar om dit nou een slechte service te noemen... Je voelt je alleen genegeert door een dergelijk bedrijf indien ze niet een berichtje terug sturen en dat is het enigste probleem. Wat dat betreft zit ik ook nog met smart te wachten op enkele offertes en data van diverse bedrijven zoals Telfort, na een jaar wachten zal het ook wel niet meer komen
Maarten