Forum > Profiel
Gebruikersgegevens.
Het profiel van Timo Beckman
Gegevens van leden zijn alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers
Laatste 187 bijdrage(n) van Timo Beckman (Pagina: 11 van 19)
Topic: Delay stack (22-12-2014 20:32:00)Ga mij aub niet vertellen hoe ik dingen benader doe ik ook niet bij jou. De dingen die ik zie tijdens het meten IN DE PRAKTIJK (waar ik inzit qua klussen) toets ik altijd aan de theorie niet andersom. Reden als ik 6dB optelling verwacht op een bepaald moment in de meting en dit blijkt niet te gebeuren dan wil ik weten waarom.
voorbeeld: als ik 1 sub meet en ik zie bv 100dB spl (geen a/c of wat voor ijking dan ook puur als voorbeeld) en ik zet de 2 de aan dan verwacht ik onax van beide 106dB bij nm 3 109.5 en bij nm 4 112dB. als ik dit aanzet en vervolgens bij 4 subs iets van 106dB betekent het dat ik alle sub solo moet gaan meten daar er ergens iets niet gaat zo als verwacht.
(dit is een praktijk voorbeeld waar dus de speakon doorlus op een van de 4 subs ø gedraaid zat en voor mij betekende dat ik dus 8 subs moest checken qua fase respons wat dus weer een x-tra 15 min. betekende) Dit voorbeeld ben ik al een keer of 10 tegengekomen het afgelopen jaar.
Hieronder vind je een link naar een screenshot van een meting afgelopen zaterdag.
timobeckmangeluid.wordpress.com/wp-admin/upload.php?item=2792
De "dikke lijn" was een top zoals verwacht de dunne lijn een 2de top uit dezelfde array en hetzelfde model met de mic op +/- dezelfde afstand. In het farfield was de som van beide hoorbaar "problematisch" (kamfilters dus). Door dus de mic close te zetten en solo traces te maken van beide hoorns bleek dus dat een van beide aan het eind van zijn latijn zat. Andere top bij geplaatst probleem opgelost.
Qua delay speakers kan ik alleen maar mijn mening geven: indien mogelijk altijd plaatsen indien nodig mits er budget voor is en dus altijd als delay speaker inzetten (met tijdscorrectie dus en nooit zonder. Als er geen processing voor beschikbaar is (level + EQ + delay) dan maar geen delay speaker).
Als je een andere mening bent toe gedaan ook prima jou keus (maar zeer zeker niet de mijne;-)Topic: Delay stack (22-12-2014 18:43:00)
Bovendien, deed Bose (psycho akoestiek) juist niet bewust iets met de reflecties? Juist daarbij heb je ook te maken met looptijdsverschillen.
Stuur maar een PDF van dat boek, zal ik eens kijken. (is er geen NL vertaling eigenlijk).Allereerst stuur ik je geen PDF van dat boek daar het om en nabij de €50 a €60 oid kost hier in Nederland en ik ga je geen studie kosten voor schieten sorry (denk je dat ik van lotje ben of zo ;-).
Verder kan ik van uit mijn ervaring alleen maar melden dat een delay speaker/stack die er een tikkie naast zit in mijn ervaring al het geluidsbeeld verplaatst.
Als een delay (speaker of stack is om het even wat mij betreft) in level gelijk ligt op het meet punt t.o.v. je main PA maar niet op tijd staat met je hoofd systeem serieus ellende veroorzaakt in de som van beide systemen (diepe kamfilters dus).
De reden waarom dit niet gebeurd bij bv. een 100V systeem met om de 15 a 30 mt is level gerelateerd. Door inverse square law komt de 1ste speaker veel zachter aan op het punt van speaker 2 en veroorzaakt geen ellende qua frequentie respons maar als iemand bv een spreker ziet staan op 40 mt afstand (dus onax van speaker 2 van dat 100V systeem met een beetje fantasie) gaat visueel zijn aandacht naar de positie van de spreker en gehoorsmatig naar een totaal ander punt nm. daar waar speaker 2 staat.
(stel speaker 1 genereert 100dB op 1mt dan blijft er met een beetje mazzel +/-70.5dB over op het moment dat nm 2 het overpakt (op 30 mt afstand van nm 1 dus) die dus weer 100dB staat te genereren en dus geeft dit geen hoorbare kamfilter ellende (dit gebeurd wel maar door het level verschil zijn de kamfilters bijna niet hoorbaar)).
Wat je eens kan proberen is m.b.v. smaart of willekeurig welk ander programma om transfer metingen te doen de delay uitmeten. Op het moment dat je die tijd hebt zet je de delay op 0 ms en draai de delay dan stapsgewijs naar die gewenste tijd terwijl je het main systeem en je delay aan hebt staan en luister naar hoe sterk de fase werking is (uiteraard nadat de delay speaker level gelijk ligt op je meet punt met je hoofd systeem).
Verder kan het verkeerd afstellen van een delay speaker (in tijd en level) resulteren in echo's in je set wat zeer zeker problemen geeft op de bron positie plus dat je coherentie kompleet om zeep gaat..... In sommige zalen waar ik tegen aangelopen ben de afgelopen jaren was het echt om te huilen om het netjes uit te drukken.
Qua sub top alignment krijg je te maken met fase alignment rond je x-over punt iets wat hetzij met delay of met allpass filters gedaan kan worden en iets is wat je zeer zeker het best met een FFT analyzer kan doen daar het menselijk oor niet gevoelig is voor fase (maar de som van beide bij een foute/correcte alignment is zeer zeker hoorbaar).
Op het moment dat je een array moet maken krijg je te maken met een combi van delay, allpass en correct plaatsen van kasten iets wat zo af en toe best een ding is.
Topic: Delay stack (22-12-2014 12:31:00)Misschien een idee om het dus eens te lezen. Topic: Delay stack (22-12-2014 10:44:00)
Niet is het enige juiste antwoord.Misschien is het een goed om dit boek eens te lezen:
www.amazon.com/gp/product/0240521560/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=0240521560&linkCode=as2&tag=sounddesignlive-20Topic: Basisinformatie geluid (3-12-2014 11:56:00)
Frank76 schreef:
Timo, je benaderd het compleet vanuit de theorie, dat klopt ongetwijfeld, ik zit niet in die materie en heb het ook nooit nodigvoorbeeld: als ik 1 sub meet en ik zie bv 100dB spl (geen a/c of wat voor ijking dan ook puur als voorbeeld) en ik zet de 2 de aan dan verwacht ik onax van beide 106dB bij nm 3 109.5 en bij nm 4 112dB. als ik dit aanzet en vervolgens bij 4 subs iets van 106dB betekent het dat ik alle sub solo moet gaan meten daar er ergens iets niet gaat zo als verwacht.
(dit is een praktijk voorbeeld waar dus de speakon doorlus op een van de 4 subs ø gedraaid zat en voor mij betekende dat ik dus 8 subs moest checken qua fase respons wat dus weer een x-tra 15 min. betekende) Dit voorbeeld ben ik al een keer of 10 tegengekomen het afgelopen jaar.
Hieronder vind je een link naar een screenshot van een meting afgelopen zaterdag.
timobeckmangeluid.wordpress.com/wp-admin/upload.php?item=2792
De "dikke lijn" was een top zoals verwacht de dunne lijn een 2de top uit dezelfde array en hetzelfde model met de mic op +/- dezelfde afstand. In het farfield was de som van beide hoorbaar "problematisch" (kamfilters dus). Door dus de mic close te zetten en solo traces te maken van beide hoorns bleek dus dat een van beide aan het eind van zijn latijn zat. Andere top bij geplaatst probleem opgelost.
Qua delay speakers kan ik alleen maar mijn mening geven: indien mogelijk altijd plaatsen indien nodig mits er budget voor is en dus altijd als delay speaker inzetten (met tijdscorrectie dus en nooit zonder. Als er geen processing voor beschikbaar is (level + EQ + delay) dan maar geen delay speaker).
Als je een andere mening bent toe gedaan ook prima jou keus (maar zeer zeker niet de mijne;-)
Frank76 schreef:
leesvoer minder dan 50 msec (dus bij de genoemde 7 meter) hoor je niet. Dus geen delay nodig!Bovendien, deed Bose (psycho akoestiek) juist niet bewust iets met de reflecties? Juist daarbij heb je ook te maken met looptijdsverschillen.
Stuur maar een PDF van dat boek, zal ik eens kijken. (is er geen NL vertaling eigenlijk).
Verder kan ik van uit mijn ervaring alleen maar melden dat een delay speaker/stack die er een tikkie naast zit in mijn ervaring al het geluidsbeeld verplaatst.
Als een delay (speaker of stack is om het even wat mij betreft) in level gelijk ligt op het meet punt t.o.v. je main PA maar niet op tijd staat met je hoofd systeem serieus ellende veroorzaakt in de som van beide systemen (diepe kamfilters dus).
De reden waarom dit niet gebeurd bij bv. een 100V systeem met om de 15 a 30 mt is level gerelateerd. Door inverse square law komt de 1ste speaker veel zachter aan op het punt van speaker 2 en veroorzaakt geen ellende qua frequentie respons maar als iemand bv een spreker ziet staan op 40 mt afstand (dus onax van speaker 2 van dat 100V systeem met een beetje fantasie) gaat visueel zijn aandacht naar de positie van de spreker en gehoorsmatig naar een totaal ander punt nm. daar waar speaker 2 staat.
(stel speaker 1 genereert 100dB op 1mt dan blijft er met een beetje mazzel +/-70.5dB over op het moment dat nm 2 het overpakt (op 30 mt afstand van nm 1 dus) die dus weer 100dB staat te genereren en dus geeft dit geen hoorbare kamfilter ellende (dit gebeurd wel maar door het level verschil zijn de kamfilters bijna niet hoorbaar)).
Wat je eens kan proberen is m.b.v. smaart of willekeurig welk ander programma om transfer metingen te doen de delay uitmeten. Op het moment dat je die tijd hebt zet je de delay op 0 ms en draai de delay dan stapsgewijs naar die gewenste tijd terwijl je het main systeem en je delay aan hebt staan en luister naar hoe sterk de fase werking is (uiteraard nadat de delay speaker level gelijk ligt op je meet punt met je hoofd systeem).
Verder kan het verkeerd afstellen van een delay speaker (in tijd en level) resulteren in echo's in je set wat zeer zeker problemen geeft op de bron positie plus dat je coherentie kompleet om zeep gaat..... In sommige zalen waar ik tegen aangelopen ben de afgelopen jaren was het echt om te huilen om het netjes uit te drukken.
Qua sub top alignment krijg je te maken met fase alignment rond je x-over punt iets wat hetzij met delay of met allpass filters gedaan kan worden en iets is wat je zeer zeker het best met een FFT analyzer kan doen daar het menselijk oor niet gevoelig is voor fase (maar de som van beide bij een foute/correcte alignment is zeer zeker hoorbaar).
Op het moment dat je een array moet maken krijg je te maken met een combi van delay, allpass en correct plaatsen van kasten iets wat zo af en toe best een ding is.
Frank76 schreef:
(zonder het gelezen te hebben)Frank76 schreef:
En wat met spreiding in een ruimte? Ga uit van een heel grote evenementenhal met een omroepinstallatie. Waar is dan je beginpunt en je eindpunt? Oftewel welke kant op ga je delayen?Niet is het enige juiste antwoord.
www.amazon.com/gp/product/0240521560/ref=as_li_ss_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=390957&creativeASIN=0240521560&linkCode=as2&tag=sounddesignlive-20
Basis fase
0ms delay vs 1ms delay met aan het eind de som van beide mits beide bronnen matchen.
vimeo.com/113399021
Topic: Cursus geluid meten (15-11-2014 11:45:00)0ms delay vs 1ms delay met aan het eind de som van beide mits beide bronnen matchen.
vimeo.com/113399021
Training van Merlijn : 1/8/9/10 december 2014 via www.proaveducatie.nl
Training bij 7sound : 9/10 december 2014 www.timobeckmangeluidstechniek.nl/wie-ben-ik-/news.html
Topic: Basisinformatie geluid (5-9-2014 17:32:00)Training bij 7sound : 9/10 december 2014 www.timobeckmangeluidstechniek.nl/wie-ben-ik-/news.html
Een blog post betreffende het werken met de soft van Apex (Intelli-ware) en Smaart 7 via een analyser bridge. (via de API van Smaart 7).
timobeckmangeluid.wordpress.com/2014/09/04/using-smaart7-with-apex-intelli-ware/
Have fun
Topic: Cursus geluid meten (28-8-2014 10:23:00)timobeckmangeluid.wordpress.com/2014/09/04/using-smaart7-with-apex-intelli-ware/
Have fun
Op 8 en 9 september wordt er een seminar georganiseerd in Woerden.
Bij interesse bel of mail.
Topic: Cursus geluid meten (29-7-2014 17:39:00)Bij interesse bel of mail.
NIEUWE UPDATES BESCHIKBAAR VOOR SMAART7 EN SMAART7di
www.rationalacoustics.com/2014/07/smaart-v-7-and-smaart-v-7-di-updates-available/


Topic: SPL meting volgens nieuwe Belgische wetgeving (30-6-2014 22:48:00)www.rationalacoustics.com/2014/07/smaart-v-7-and-smaart-v-7-di-updates-available/


@eddie
jammer dat smaart7 met een smaart i/o niet geaccepteerd wordt.
In combi met een dpa of emx7150 en een calibrator kom je een heel eind.
Die i/o heeft gain tracking wat betekent dat je zodra je gekalibreerd hebt je de gains op en neer kunt trekken zo veel je wil de spl read out blijft kloppen.
de di versie in combi met een i/o en een mic voor 1 zone en indien nodig de full versie voor meerdere zones.
Maar goed het is waarschijnlijk de bedoeling om iedereen te dwingen die duurdere systemen te nemen (niet dat dit goedkoop is maar goed).
jammer dat smaart7 met een smaart i/o niet geaccepteerd wordt.
In combi met een dpa of emx7150 en een calibrator kom je een heel eind.
Die i/o heeft gain tracking wat betekent dat je zodra je gekalibreerd hebt je de gains op en neer kunt trekken zo veel je wil de spl read out blijft kloppen.
de di versie in combi met een i/o en een mic voor 1 zone en indien nodig de full versie voor meerdere zones.
Maar goed het is waarschijnlijk de bedoeling om iedereen te dwingen die duurdere systemen te nemen (niet dat dit goedkoop is maar goed).