Forum > Geluid

speakon 4p of 2p

(32 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
YourtStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-3-2009
Laatste: 23-3-2009
Berichten: 3
16-3-2009 16:21
Tja...had kunnen weten dat het bij de versterker zou zitten.
Met mijn simpele versterkerkes geen optie dus.
Nu ja, voor het gebruik dat ik er van maak zit dat wel goed. ;-)

Bedankt, heb weer iets bijgeleerd...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 25-4-2024
Berichten: 2052
16-3-2009 18:39

dewazige schreef:

Overigens zij de 2p en 4p speakon connectoren compatibel, een 2p stekker past ook in een 4p chassisdeel.
Is dat zo?
Zoals Victor al zei ben ik nog niet vaak 2p tegen gekomen, wij hebben alles 4p, ook de 2 aderige kabels.
Heb ooit een paar 2p chassisdelen in een speaker gehad en dat werkte niet echt heel lekker met een 4p stekker. Alles wel netjes Neutrik overigens. Het past wel, maar niet echt lekker.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
DjblackdevilStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-8-2002
Laatste: 7-2-2021
Berichten: 259
16-3-2009 18:47
2p en 4p is gewoon uitwisselbaar..
HugovanmeijerenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
Berichten: 463
16-3-2009 19:22
De 2P variant maakt ook gebruik van een iets ander locking systeem. Om de vergrendeling los te maken moet je de hele huls naar achter trekken, bij de 4P zit er een metalen lipje voor de vergrendeling.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
KriztovStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-9-2006
Laatste: 24-4-2020
Berichten: 14
28-11-2009 11:24

RonnieB schreef:

4p is 4 polig, 2p is 2polig.

4 polig kan gebruikt worden als je 2 speakers aan 1 kant hebt staan, en dan bij 1 speaker doorlust naar de andere.
voorbeeld:
je hebt 2 versterkers, 1 versteker gebruik je voor je subs, de ander voor je tops (deze versterkers zijn dan dus gefiltert via een X-over).
dan sluit je versterker 1 aan op de +1 en -1, en versterker 2 aan de +2 en -2.
dan gaat er 1 4polige kabel naar je sub. in je sub zijn +1 en -1 aangesloten aan de speaker. bij je sub word de speakon-connector doorgelust naar een 2e speakon.
dan gaat er dus een 2e (korte) kabel van je sub naar je top. en in je top zijn +2 en -2 aangesloten.

dit is zeg maar zo'n beetje het idee van een 4polige speakon stekker. (en dit is er ook nog in 8 polige uitvoering)
Hey mannen, sorry voor de misschien domme vraag, maar kan even niet volgen...

Paar vraagjes, een 4polige kabel, heeft deze ook altijd 4kabels dan inwendig?? Of heb je er ook met 2 kabels en dat er dan bv. 1 kabel per 2 polen dient??

En dus, de 4 polen dienen dan voor 1+, 1-, 2+, 2-. Maar ik begrijp de quote van hierboven niet echt goed... Daar zeggen ze dat je de 1+ en 1- op 1 versterker aansluit en de 2+ en 2- op een andere. Maar hoe kan je 1 stekker op 2 versterkers aansluiten?? Voel me zo dom nu op dit moment...

Dan, als je een topkast of basskast ziet met 2 speakon aansluiten (In en Out), is die Out dan altijd parallel op de In? Dus dat je kan gaan doorlussen zoals gewone grote Jack-aansluitingen. Of dient de In voor de 1+ en 1- en de Out voor 2+ en 2-? Of hangt dit echt af van speaker tot speaker en moet ik zoals Dré zegt "Meten is weten" :D

Groeten
R'n'B = Rommel 'n' Bazaar
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
28-11-2009 11:49

Kriztov schreef:

Paar vraagjes, een 4polige kabel, heeft deze ook altijd 4kabels dan inwendig?? Of heb je er ook met 2 kabels en dat er dan bv. 1 kabel per 2 polen dient??
Heeft inderdaad vier aders (4 "kabels")
En dus, de 4 polen dienen dan voor 1+, 1-, 2+, 2-. Maar ik begrijp de quote van hierboven niet echt goed... Daar zeggen ze dat je de 1+ en 1- op 1 versterker aansluit en de 2+ en 2- op een andere. Maar hoe kan je 1 stekker op 2 versterkers aansluiten?? Voel me zo dom nu op dit moment...
Dit kan je doen door middel van een patchpaneel of een verloopje. Stel je hebt twee versterkers: 1 voor sub, 1 voor top. Je maakt dan in je versterkerrack een patchpaneel met daarin een speakon chassisdeel. De versterker voor je sub sluit je aan op de 1+/1- aansluiting van het chassisdeel, en de subversterker op 2+/2-
Dan, als je een topkast of basskast ziet met 2 speakon aansluiten (In en Out), is die Out dan altijd parallel op de In? Dus dat je kan gaan doorlussen zoals gewone grote Jack-aansluitingen. Of dient de In voor de 1+ en 1- en de Out voor 2+ en 2-? Of hangt dit echt af van speaker tot speaker en moet ik zoals Dré zegt "Meten is weten" :D
Op het moment dat de top of bass is doorgelust (hoeft niet altijd te zijn), is dit parallel. Ik vervolg mijn verhaaltje van hierboven: Je trekt vervolgens een vier-aderige kabel van je versterkerrack naar je sub. De speakers in je sub sluit je aan op de 1+/1- aansluiting op het chassisdeel in de sub. De sub doet dus niets met het signaal op 2-/2+ (het topsignaal!). Vervolgens een kabel tussen je sub en top, waarbij je je top intern aansluit op 2+/2-, en voila, met 1 kabel sluit je een twee-weg systeem aan!

Hoop dat het duidelijk is zo happy :)
KriztovStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-9-2006
Laatste: 24-4-2020
Berichten: 14
28-11-2009 13:29
Al heeeel hard bedankt! Al stukken wijzer geworden!

Nog 1ding, stel je hebt maar 1 versterker, en geen actieve filtering. En je hebt een sub van 8 ohm en een top van 8 ohm per kant. Dan kan ik met een speakon-kabel toch ook gewoon van de Linker (of rechter)-aansluiting van de versterker naar de sub, en dan doorlussen naar de top he? Waardoor de impedantie dan daalt tot ongeveer 4ohm. Of lukt dit alleen met grote Jack-aansluitingen?

Groeten
R'n'B = Rommel 'n' Bazaar
KriztovStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 25-9-2006
Laatste: 24-4-2020
Berichten: 14
2-12-2009 18:51
Weet iemand een antwoord op men vraag?
Groeten
R'n'B = Rommel 'n' Bazaar
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 25-4-2024
Berichten: 2052
2-12-2009 19:06
Dat is afhankelijk van je sub en top.
Als je sub een hi-pass out heeft en een filter met laagdoorlaat voor de eigen woofer zal de impendantie gemiddeld gewoon 8 Ohm blijven, je verdeelt immers je spectrum over laag verschillende speakers. Je topkast doet intern precies hetzelfde en blijft ook 8 ohm.

Als je sub geen filters aan boord heeft kan je dat niet doen, je sub klinkt dan nergens naar doordat ie gewoon alle frequenties gaat meelopen.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
3-12-2009 18:28
Even filosofisch..

Dat filter, dat filter het laag weg, dat word opgeslokt door het filter, zodat het topje alleen het hoog te verduren krijgt, iedereen is het daarover wel eens volgens mij..

Maar dat filter dat belast dus ook de versterker in het laag ( hij slokt immers iets op niet? Dus dan belast hij de versterker ook in het laag.. )
If it ain't Dutch it ain't much...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)