Forum > Off-Zone

post hier: een foto van jouw opslag ruimte

(230 reacties. Pagina 22 van 24)
Moderator(s): Dré
VascoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-4-2012
Laatste: 10-12-2021
Berichten: 241
18-1-2013 09:31

Hollender schreef:

Ik moet de eerste nog tegen komen die op die manier een autoruit om zeep heeft geholpen.
Nou, ik heb er al vele gezien. Vandaar dat ik zeg dat je niet de eerste zal zijn.

Hollender schreef:

Nee, geen kokend water natuurlijk, maar het water hier heeft een temperatuur van 55 graden
Ik kom niet bij jou onder de douche staan, zitten levensgevaarlijke bacteriën in jou leidingen. Temperatuur moet tussen de 70 en 80 graden liggen voor een totale doding van Legionella.

Hollender schreef:

wat denk je dat een ruit te verduren krijgt als jij met 120 km/u bij -15 graden rijdt en ondertussen aan de andere kant van het glas je verwarming op standje ontwasemen hebt staan?
Het resultaat, een scheur in je ruit. Heb ik zelf ook eens gehad. Zet nu zo snel mogelijk de verwarming van het raam op het interieur van de auto. En ik was hierin ook niet de enige konden ze mij bij Carglass vertellen. Verwarming een standje lager of niet op het raam houden was hun advies.
Van alles wat ik heb verloren, mis ik mijn geheugen nog het meest.
JakeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2012
Laatste: 6-1-2019
Berichten: 605
21-1-2013 00:50

PvG schreef:

Ja, maar dat werkt alleen boven een bepaalde temp (meestal 4 a 5 gr). Lees de handleiding van je auto... Onder 0gr is de lucht toch al droog, dus in de praktijk merk je weinig van het uitschakelen van de airco.
Damp op de ruit gaat bij mij sneller weg als ik de airco aanzet dus het heeft toch zijn nut.
SoundpowerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-1-2012
Laatste: 24-4-2024
Berichten: 694
21-1-2013 10:12
Inderdaad, een airco is ook een luchtdroger, dus ook bij lagere temperaturen haalt de airco al het condens van je ruiten.
Het is ook beter voor je aircosysteem om het het hele jaar door te gebruiken, aircopompen houden niet van stilstaan, dan gaan de seals lekken.
Ook de warmte die je afvoert via de condensor (radiateur achter de grille van je auto)zorgt er voor dat deze droogt, dus langer meegaat.

Bij temperaturen ver onder nul werkt je airco niet meer, omdat anders je verdamper(het gedeelte in je dashboard) dichtvriest zodat er geen lucht meer doorheen komt je interieur in.
Nothing is idiot proof, they keep on making better idiots.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1230
21-1-2013 11:57
Allereerst is warm water met een temperatuur van 80 graden in combinatie met kleine kinderen vragen om problemen. Verder lees ik hier allemaal bijkomstige zaken als "sterretjes in ruiten" en "verkeerd geplaatste ruiten" enz... Als dat al dingen zijn om rekening mee te houden bij het gebruik van je verwarming heb je een probleem of een slechte auto. (of ruit)
Mijn huidige auto's hebben respectievelijk 100k (geen sterretjes) en 220k (minstens 7 noemenswaardige sterren) maar nagenoeg krasvrije ramen. Als bij mij in de winter de zon van voor komt kan ik er wel nog iets door zien...
Mijn vorige wagens hadden 280k en 500k en hadden ook behoorlijk wat putten en sterren en ook die kregen elke winter de warm water behandeling. Ook daar nog nooit een barst of enige andere schade gehad door die manier van ijsvrij maken. Dus ik neem het risico wel van een kapotte voorruit door warm water dan dat ik een ruit vol krassen van het krabben heb, die moet je uiteindelijk ook vervangen omdat je er niets meer door ziet bij zonlicht.

@Mifex, jij hebt het over een warmtepomp en niet over een airco. Airco koelt enkel af door middel van een verdamper, bij een warmtepomp kun je het proces omkeren waardoor je tevens kunt verwarmen. Bij mijn weten een systeem dat nog niet in auto's is toegepast.

Ontwasemen in de winter door gebruik van airco is onmogelijk omdat geen enkele auto dan een werkende airco heeft. In het beste geval schakelt een systeem dan automatisch over op "standje ontwaseming" waardoor de ideale stand van blaasmonden, ventilator en recirculatie word gebruikt.
Free beats!
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
21-1-2013 12:11
We gaan we lekker offtopic hier. Lol.

Schijnbaar werken de natuurwetten in Belgie anders dan in de rest van de wereld. Misschien is het slim dat als je ooit nog eens een ruit wil schonkrabben, je dangeen schroevedraaier of plameur mes gebruikt... Ik kan me namelijk geen andere manier bedenken waarom je met een normale ijskrabber krassen zou krijgen op je voorruit.

Maarja wat wil je met iemand die salmonela bacterieën minder gevaarlijk vindt dan warm water
Ooit van een termostaat kraan gehoord, ideaal als je met kleine kinderen onder 1 dak leeft.

Maar leg eens uit hoe het leven van een kind in gevaar komtbij 80 graden? (dit is trouwens de temperatuur in de geiser of boiler en niet de temperaar van het water dat uit je kraan komt.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1230
21-1-2013 12:26
Water van 80 graden levert levensgevaarlijke brandwonden op. Ik verkies een lagere temperatuur en spoel regelmatig mijn leidingen.

Het is trouwens niet het werktuig dat de krassen veroorzaakt maar het vuil dat op de ruit zit. Denk hierbij aan stof en zand.
Jij spoelt waarschijnlijk ook eerst de modder van je auto voordat je hem wast, toch? Of nog beter, je spuit het vuil van je auto met een hogedrukreiniger of "stoomcleaner". Goh, wat voor temperatuur zou het water van zo'n stoomcleaner eigenlijk hebben, daar al eens over nagedacht? En daarmee spuiten ze in elke carwash en garage toch auto's af...
Free beats!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 24-4-2024
Berichten: 2052
21-1-2013 12:33
En waarom denk je dat ze geen stoomcleaners gebruiken bij vorst? Koude voorruit en hoge temperaturen, zeker als het niet egaal is, gaat gewoon niet goed.
De wettelijke grens in NL voor zorginstellingen etc. is een minimale uitstroomtemperatuur van 60 graden voor warmwater.
55 graden is dus te laag, maar daar heb je als gezond persoon niet direct last van (maar gezond is anders)
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1230
21-1-2013 12:47
Zojuist mijn watertemperatuur bijgesteld naar 60 graden...

Enfin, wat zou het verschil zijn tussen stoomcleaner bij vorst of stoomcleaner net boven vriespunt?
Ik gooi water van 55 graden, correctie, vanaf vandaag 60 graden (tegen de tijd dat ik bij de auto ben waarschijnlijk weer afgekoeld tot 55) bij een buitentemperatuur van -3 op mijn voorruit en dat is volgens sommigen een probleem. Ik heb dan een temperatuurverschil van 58 graden.
Maar als het niet vriest mag je wel met een stoomcleaner (toch meestal 100 graden of meer) gebruiken??? hier zijn de verschillen wel ietsje groter, toch? Of gelden hier in België nu echt andere natuurwetten?

ps. het meeste van dat warm water heb ik in Nederland over mijn bevroren ruiten gegoten...
Free beats!
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
21-1-2013 12:52

Hollender schreef:

Water van 80 graden levert levensgevaarlijke brandwonden op. Ik verkies een lagere temperatuur en spoel regelmatig mijn leidingen.

Het is trouwens niet het werktuig dat de krassen veroorzaakt maar het vuil dat op de ruit zit. Denk hierbij aan stof en zand.
Jij spoelt waarschijnlijk ook eerst de modder van je auto voordat je hem wast, toch? Of nog beter, je spuit het vuil van je auto met een hogedrukreiniger of "stoomcleaner". Goh, wat voor temperatuur zou het water van zo'n stoomcleaner eigenlijk hebben, daar al eens over nagedacht? En daarmee spuiten ze in elke carwash en garage toch auto's af...
Water kan 'slechts' leiden tot 2de graads brandwonden en deze brengen je leven nooit in gevaar...
Ik was mijn auto niet, die haal ik door een wasstraat. Daar spoelen ze de auto's gewoon met koud water af, tenminste hier wel. Warm water heeft ook weinig nut gezien het feit dat het water al bij de eerste aanraking van het metaal is afgekoeld.
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 23-4-2024
Berichten: 1230
21-1-2013 13:04
Jij onderschat duidelijk de gevolgen van brandwonden. Het is niet alleen de graad van verbranding die telt, maar vooral ook de oppervlakte en de plaats. Dat even buiten beschouwing gelaten.

Verder doelde ik ook niet zozeer op jouw lokale wasstraat, mijn auto zul je zelfs niet in een wasstraat zien, maar ik bedoelde eigenlijk meer de grote bedrijven en garages. Een taxibedrijf, een grondverzetbedrijf, een groot transportbedrijf etc...
Op die plaatsen vind je hogedrukreinigers die gebruik maken van warm water. Ik ken veel van die bedrijven, echter geen enkele waar al een ruit is gesneuveld met schoonspuiten. Nogmaals ik zou graag concrete voorbeelden zien of horen van dat soort gevallen en niet "ik heb van horen zeggen" of "bij carglass zeggen ze dat".
Bij Carglass blijven ze namelijk ook bij hoog en laag beweren dat je elk sterretje moet laten repareren omdat anders je ruit sneuvelt... Concrete gevallen daarvan zijn niet bekend en tests hebben zelfs het tegendeel bewezen.
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)