Forum > Algemeen Forum

html-tips voor het maken van je site

(853 reacties. Pagina 71 van 86)
Moderator(s): Dré
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3034
8-5-2007 23:56
Middelste div een vaste hoogte geven en die een overflow mee geven? Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je bedoeld maar door de middelste div een vaste hoogte mee te geven voorkom je dat deze uit rekt bij een langere tekst en een scrollbar laat zien in alleen de middelste div.

Probleem is dan wel dat je met scherm resoluties de mist in gaat (je footer zal bij hoge resoluties halverwege het scherm komen bijvoorbeeld). Dat is echter weer op te lossen door div's een relatieve of absolute positionering mee te geven.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-11-2023
Berichten: 2387
8-5-2007 23:59
Wanneer je de footer relatief laat zijn (behoort tot de mogelijkheden) zal deze niet onderaan de pagina staan wanneer er sprake is van weinig content, zoals op de contact pagina, maar ergens halverwege de pagina, en dat is niet mooi.

Reind schreef:

Middelste div een vaste hoogte geven en die een overflow mee geven? Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je bedoeld maar door de middelste div een vaste hoogte mee te geven voorkom je dat deze uit rekt bij een langere tekst en een scrollbar laat zien in alleen de middelste div.
Dat is dus juist wat ik NIET wil razz :p
De scrollbar "moet" aan de buitenkant komen (en menu en footer moeten ook scrollen).

[edit] hmm, kom er zojuist achter dat het er in IE helemaal verrot uitziet, die contactfooter moet natuurlijk over de volle lengte
It's time to play the music, It's time to light the lights..
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3034
9-5-2007 01:57

big bang schreef:

Wanneer je de footer relatief laat zijn (behoort tot de mogelijkheden) zal deze niet onderaan de pagina staan wanneer er sprake is van weinig content, zoals op de contact pagina, maar ergens halverwege de pagina, en dat is niet mooi.
Fout, kijk eens hier naar. Footer is altijd ongeacht de lengte van de content onderaan de pagina gepositioneerd. Je maakt een container die je 100% hoogte mee geeft en zet die op een relatieve positionering, in die container verwerk je alles tot aan je footer, dan een cleaning hr, br.. wat jij wil en daar onder positioneer je je footer op een absolute positionering.

Zo heb je je footer altijd 100% onder aan de pagina ongeacht de lengte van je content in je content container en scrollt alles netjes mee wanneer je een overflow hebt in je content container.

Je pagina ziet er dan als het ware zo uit (even mijn source code van vout.nl gepakt, mag je gerust gebruiken ik heb alweer een nieuw design klaar namelijk),
<div id="cntr">
<div id="wrapper">
<div id="header">deze kan eventueel weg</div>
<div id="content-cntr">
<div id="menu"></div>
<div id="content"></div>
</div>
<div class="clear"><hr /></div>
</div>
<div id="footer"></div>
en de CSS,
html, body {height:100%; margin:0; padding:0;}
body {margin:0; padding:0;}
#cntr {min-height:100%; position:relative;}
#wrapper {padding-bottom:hoogte van je footer in px; }
#header { }
#content-cntr { }
#menu { }
#content {float:right; }
#footer {width:100%; position:absolute;}
/* Clearing div */
div.clear {clear:both;}
div.clear hr {display:none;}
Kan het compacter? Ja dat kan maar dan kom je in de knoei met cross browser compatibiliteit.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-11-2023
Berichten: 2387
9-5-2007 09:39
Ik geloof dat ik snap wat je bedoelt. Thanks so far!
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-11-2023
Berichten: 2387
9-5-2007 13:00
Om een of andere reden loopt het nu helemaal in de soep, terwijl ik dacht precies hetzelfde gedaan te hebben als jij.
Site
CSS

Cntr = container_1
conternt_cntr = container_2

wat jij footer hebt genoemt is bij mij container_footer verder zijn de benamingen grotendeels gelijk...

(footer en bol 2 zitten dus IN container_footer, absoluut gepositioneerd tov container_footer)
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-11-2023
Berichten: 2387
9-5-2007 13:21
Overigens miste ik wel een </div>, dus neem aan dat die hier moet staan:
<div id="cntr">
<div id="wrapper">
<div id="header">deze kan eventueel weg</div>
<div id="content-cntr">
<div id="menu"></div>
<div id="content"></div>
</div>
</div>
<div class="clear"><hr /></div>

</div>
<div id="footer"></div>
De soep valt nu dus wel mee, we zijn gewoon weer terug bij af, met wat extra divjes en code welke op het eerste gezicht geen nut lijken te hebben...

übervervelend dat ik iets over het hoofd zie waardoor het bij Reind wel werkt en bij mij niet..
It's time to play the music, It's time to light the lights..
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3034
9-5-2007 22:35
Nee je zet een sluit tag op de verkeerde plek, de missende sluit tag voor de container div (dus waar alles in kom te staan) moet onder je footer div. Dan werkt het als het goed is zoals het hoort.
<body>
<div id="cntr">
<div id="wrapper">
<div id="header"></div>
<div id="content-cntr">
<div id="menu"></div>
<div id="content"></div>
</div>
<div class="clear"><hr /></div>
</div>
<div id="footer"></div>
</div>
</body>
Zo zou ie moeten werken.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-11-2023
Berichten: 2387
9-5-2007 22:40
Done, maar werken, ho maar sad :(. Sterker nog, de footer komt bovenaan. Ik heb het idee dat het komt doordat ik weer div's met absolute positionering gebruik in container_2 zou dat kunnen?

[Edit: deels wel, de footer komt dan in ieder geval onder de content( container_2) echter niet onderaan de pagina indien vereist..
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-11-2023
Berichten: 2387
10-5-2007 00:26
Whoei laugh :D. Het goede nieuws is dat ik het werkend heb gekregen in firefox, nu nog in IE...
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
10-5-2007 00:28
IE is heel erg slecht als het gaat om de afhandeling van CSS2.0
MS houd zich heel slecht aan de standaarden van het W3C, waardoor het ontwikkelen van een goede website voor zowel IE als FF bijna onmogelijk is.

De beste manier om je website toch voor beide toegankelijk te maken is een eenvoudig j@vascriptje wat de browser detecteerd, en aan de hand daarvan de .css voor IE of de .css voor FF gebruikt.

René

Terug naar forum Reageer (zonder quote)