Forum > Algemeen Forum

Starten als ZZP / freelancer / eenmanszaak (als DJ)

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 24-4-2024
Berichten: 1855
15-1-2013 13:06

YourLiVe schreef:

dj-bart schreef:

Heb je dit zwart op wit gevraagd? Want zover wij het doen, mogen dj's gewoon 6% regelen.
Ja, hier heb ik een hele discussie over gehad met de belastinginspecteur. Hij is van mening dat een gewone allround dj niet als artiest gezien kan worden en dus geen 6% mag rekenen.
Blijft toch een lastig punt... Bij een aantal horecazaken waar ik draai eisen ze dat alle DJ's 6% BTW hanteren. Aangezien ik aan de criteria als artiest voldoe (eigen producties + regelmatig vermeld op flyers/posters) is dit voor mij geen probleem.
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 24-4-2024
Berichten: 1855
15-1-2013 13:12

Frank76 schreef:

En welke uren mogen tegen 6%?
Als je het goed beschouwd alleen de duren dat jij artiest bent. Niet dat je technicus bent de de geluidsset opbouwt.
Klopt, uitsluiten voor artiesten. Technicus en roadies vallen gewoon onder 21% BTW.
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 24-4-2024
Berichten: 1855
15-1-2013 13:15

Lexie_1 schreef:

Ik verhuur mijzelf als DJ dus niet met complete drive in show. Ik neem wel mijn eigen muziek/mengpaneel microfoon etc mee.
Maar dit neem ik standaard mee als ik ergens ga draaien en vraag hier dan niets extra's voor.
Geldt de 6% dan nog wel voor mij?

En wat houd die rechtsvorm dan in? waarom zou ik een BV VOF of iets dergelijks willen starten?
Wat is voor mij als ik mezelf puur ga verhuren als DJ aan te raden? Een eenmanszaak met VAR.
Als ik het goed begrijp heb je geen rechtvorm als je een eenmanszaak start?

Veel vragen sorry... ik zit met veel vraag tekens en kom er niet uit als ik de KVK en belastingdienst site door lees. Mensen hier zitten in dezelfde branche en kunnen mij dit beter uitleggen denk ik.
Met dit soort vragen is het raadzaam om eens naar een startersdag van de KVK te gaan.

Ik zal toch e.e.a beantwoorden:
Het 6% BTW tarief is bedoeld voor artiesten die op podia van grotere evenementen staan. Mijn ervaring is dat het ook veel gebruikt word onder de allround/feest cafe's DJ's. De criteria die ik van mijn inspecteur heb gekregen om te voldoen aan deze regeling zijn: Eigen muziek producties uitbrengen en regelmatig op posters/flyers vermeld staan. Is dit niet het geval dan hanteer je gewoon 21% BTW.

Verder: Eenmanszaak, BV en VOF zijn allemaal juridische rechtsvormen. Als DJ richt je in de meeste gevallen een eenmanszaak op. (BV is vaak niet voordelig). Verder vraag je bij de belastingdienst een BTW nummer aan en een VAR verklaring (dit laatste kan online).
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
15-1-2013 13:19
Dat klopt inderdaad, als je eigen producties uitbrengt en regelmatig op flyers en posters staat (of in gerenomeerde vakbladen) mag je wel 6% rekenen. Maar dan komen mensen dus ook speciaal voor jou.

Als je gewoon een normale allround dj bent in het bruiloften en partijen circuit maakt het de klant niet zoveel uit of dj pietje of dj jantje komt, als hij er maar een leuke avond van kan maken. In dat geval ben je dus "onderling uitwisselbaar" en moet je dus 21% rekenen.

@ Lexie, jij moet gewoon 21% rekenen en een eenmanszaak starten. Daarmee ben je automatisch ook ZZP'er, ZZP staat namelijk voor "zelfstandige zonder personeel". Een VAR aanvragen kun je wel doen maar ik denk dat je met die paar optredens geen VAR WUO (=Winst Uit Onderneming) gaat krijgen en dat is de enige die voor opdrachtgevers interessant is.

Een BV wordt pas interessant bij een bepaalde omzet en die behaal je bij lange na niet met 30 optredens per jaar (tenzij je tiesto heet natuurlijk) en een VOF is alleen mogelijk als je met meerdere personen een bedrijf begint.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
15-1-2013 14:36

Max schreef:

Bij een aantal horecazaken waar ik draai eisen ze dat alle DJ's 6% BTW hanteren.
Waarom eisen ze dat? Een horecazaak heeft recht op aftrek van BTW, dus al was het tarief 100%, dan nog hebben ze daar geen last van (anders dan dat ze het korte tijd moeten voorschieten, waar weer tegenover staat dat ze de over hun omzet af te dragen BTW ook pas later hoeven af te dragen).

Voor een school, ziekenhuis etc. kan ik het me voorstellen: zij kunnen de BTW niet terugvragen en zitten dus met hogere kosten als een dj 21% in rekening brengt.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 24-4-2024
Berichten: 1855
15-1-2013 14:51

Victor schreef:

Max schreef:

Bij een aantal horecazaken waar ik draai eisen ze dat alle DJ's 6% BTW hanteren.
Waarom eisen ze dat? Een horecazaak heeft recht op aftrek van BTW, dus al was het tarief 100%, dan nog hebben ze daar geen last van (anders dan dat ze het korte tijd moeten voorschieten, waar weer tegenover staat dat ze de over hun omzet af te dragen BTW ook pas later hoeven af te dragen).

Voor een school, ziekenhuis etc. kan ik het me voorstellen: zij kunnen de BTW niet terugvragen en zitten dus met hogere kosten als een dj 21% in rekening brengt.
Reden waarom ze graag het 6% BTW wilde toepassen heeft inderdaad te maken met het voorschieten. Als je 5 horecazaken hebt, waar elk je elke donderdag, vrijdag én zaterdag een DJ hebt staan loopt dit totaal best op.
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
15-1-2013 16:03
denk dat dat wel meevalt. Een horecazaak doet sowieso 1 keer per maand aangifte ipv per kwartaal. De BTW doe ze moeten voorschieten voor andere dingen zijn vele malen hoger dan die paar euro op een dj.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 17-4-2024
Berichten: 2052
15-1-2013 16:04
Inkoop kost nu eenmaal geld. Er staat vaak een dik kapitaal drank op voorraad en diverse DJ's zullen achteraf pas factureren. Dan ligt de kassa al vol van die avond hoor. Horeca bazen zullen altijd klagen, maar zie er genoeg in een dikke Mercedes rijden. Dat is vast niet omdat ze het zo slecht hebben.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Lexie_1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-12-2011
Laatste: 21-5-2014
Berichten: 43
16-1-2013 12:05

YourLiVe schreef:

Dat klopt inderdaad, als je eigen producties uitbrengt en regelmatig op flyers en posters staat (of in gerenomeerde vakbladen) mag je wel 6% rekenen. Maar dan komen mensen dus ook speciaal voor jou.

Als je gewoon een normale allround dj bent in het bruiloften en partijen circuit maakt het de klant niet zoveel uit of dj pietje of dj jantje komt, als hij er maar een leuke avond van kan maken. In dat geval ben je dus "onderling uitwisselbaar" en moet je dus 21% rekenen.

@ Lexie, jij moet gewoon 21% rekenen en een eenmanszaak starten. Daarmee ben je automatisch ook ZZP'er, ZZP staat namelijk voor "zelfstandige zonder personeel". Een VAR aanvragen kun je wel doen maar ik denk dat je met die paar optredens geen VAR WUO (=Winst Uit Onderneming) gaat krijgen en dat is de enige die voor opdrachtgevers interessant is.
Ik draai op avonden waarbij via een website met foto word geadverteerd. Er zijn flyers van deze avonden in omloop. Is dit dan ook niet een 6% regeling? Ik draai ook op gewone bruiloften, dat zou dan 21% zijn. Ik denk dat ik de belastingdienst hierover maar eens moet gaan bellen.... Is en blijft erg vaag....
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
16-1-2013 12:59
Als mensen entree betalen om jou te zien draaien (waarbij jouw naam dus op de flyer en website staat) val je onder de 6% regeling.

De belastingdienst bellen word je niets wijzer van, die mensen weten het simpelweg ook niet en kunnen bovendien geen schriftelijke toezeggingen doen (dus je kunt niets bewijzen). Als je zekerheid wilt hebben moet je een brief schrijven aan je lokale belastingkantoor.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com

Terug naar forum Reageer (zonder quote)