Forum > Newbie Forum

krachtstroomverloopje?

(29 reacties. Pagina 3 van 3)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 19-4-2024
Berichten: 1139
27-6-2008 18:55
Er staat bijna altijd spanning op de nul-lijn
het is zeer moeilijk om de 3 fase's altijd hetzelfde te belasten.

En ja, de nul-lijn kan kortstondig worden overbelast mits je installatie goed is.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 15-4-2024
Berichten: 5308
28-6-2008 16:42
Mits? Of tenzij?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
28-6-2008 19:50
Er staat geen spanning op de nulleider (als het goed is). Er kan alleen stroom lopen (da's wat anders). Nulleider ligt bij het transformatorhuisje aan de aarde.

Als de installatie goed is (d.w.z. overeenkomstig de voorschriften aangelegd (voor Nederland de NEN-1010) met voldoende dikke bedrading etc.) dan zit er nog wel wat marge in. Onder andere dus ook vanwege inschakelpieken en zaken als de genoemde inductieve en capacitieve belastingen. Daar is het dan ook voor bedoeld, niet om de installatie stiekum nog een beetje op te schroeven.

Overigens, al zal je in onze situaties alle drie de fasen exact gelijk belasten, dan nog loopt er stroom door de nulleider. Je sluit namelijk alles aan in ster-schakeling, oftewel tussen één (van de drie) fase en nul Als je in driehoek zou schakelen (dus zoals een 3-fasen elektromotor) is dit inderdaad het geval, want je belast dan tussen de twee fasen. Dan staat er dus inderdaad 380 (of 400) volt tussen de twee fasen, er zijn wel mensen hier op het forum die je uit ervaring kunnen vertellen dat de meeste apparatuur daar niet tegen kan.
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 19-4-2024
Berichten: 1139
28-6-2008 21:33
Als spanning = voltage (U=V) en stroom = ampere (I=A)

Nu meet ik mijn blauwe powerlock. (Nul-lijn)
176V / 12A
Volgens mij heb ik zeker spanning op mijn nul-lijn.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-4-2024
Berichten: 13454
28-6-2008 21:45

dj-bart schreef:

Dré schreef:

Als die pen in het midden wellicht een platte pen is dan is het mogelijk een Perilex (zie webshop voor afbeelding).

Een Perilex kan 3xF+N+PE zijn (dus zoals je het wilt hebben) maar wordt soms ook exotisch aangesloten (dus meten is weten in zo'n geval).
Het klopt toch dat je bij dit soort aansluitingen niet de drie fases volledig mag belasten? Dit omdat de nulpen daar niet op berekend is?
Tenminste dit is mij ooit verteld bij de bouw van een school.
Beetje (boel) fout. Geval is namelijk dat bij een 3-fase voeding (elke 3-fase 120deg voeding) geen stroom door de nul loopt als alle fases gelijk belast worden. Dus niet een te grote stroom door de nul maar een stroom gelijk aan nul (bij gelijke last). En in zo'n geval zou je zelfs de nulverbinding weg kunnen knippen. Praktijk is natuurlijk anders (zeker in onze gevallen) en dus is een Nul een MUST.

In de praktijk zal in een stersysteem (3xF+N+PE) de stroom door de nul nooit hoger worden dan de hoogste stroom door de afzonderlijke fases.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
30-6-2008 17:30

Douwe schreef:

Als spanning = voltage (U=V) en stroom = ampere (I=A)

Nu meet ik mijn blauwe powerlock. (Nul-lijn)
176V / 12A
Volgens mij heb ik zeker spanning op mijn nul-lijn.
Dus je meet 176V tussen de nul en ...?
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
ArendStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2003
Laatste: 23-6-2010
Berichten: 20
10-7-2008 09:53

Dré schreef:

In de praktijk zal in een stersysteem (3xF+N+PE) de stroom door de nul nooit hoger worden dan de hoogste stroom door de afzonderlijke fases.
In de praktijk gebeurt dit toch wel eens.
Als de aangesloten apparatuur teveel oneven harmonischen veroorzaakt op het voedende net, is het mogelijk dat de NUL teveel krijgt te verwerken.

Een meetvoorbeeldje uit de praktijk:

L1/R - 23A
L2/S - 22A
L3/T - 23A
N/Mp - 31A

Je ziet hier dat de belasting netjes is verdeeld over de 3 fasen. (1 ampere verschil op 1 van de fasen is imho vrij netjes). Alleen de nul geleider heeft wel 31A te verwerken. Als deze berekend is op bijvoorbeeld maximaal 32A, dan zal deze al enigzins opwarmen.

Ik zal hier niet te diep op ingaan, omdat ik mensen niet in verwarring wil brengen.

Bij een normale disco show zul je hier dan ook geen rekening mee hoeven te houden.

-Arend
Licht, Geluid & Feesttechniek.
ArendStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2003
Laatste: 23-6-2010
Berichten: 20
10-7-2008 09:57

TB schreef:

Waar ik mijn bijbaantje heb (boerderij), hebben ze in de werkplaats en rondom de schuren krachtstroom, maar dan een plattere, zwarte stekker (in de vorm van een balkje met afgeronde hoeken). Drie pinnen + 1 aarde. Hoe heet dit systeem? Is zeker zwaar verouderd?
Dit is de zogenaamde stekker van Hazemeyer (zo heette Eaton/Holec vroeger).

Ze presteerden het trouwens om op de dorpsfeesten hier in de buurt er 4 dagen een patatkar op te laten lopen, de ontbrekende nul pakten ze gewoon vanaf een stopcontact naast de krachtaansluiting. Let wel op dat deze installatie geen aardlekschakelaars kende.

Ik heb er nog naar gevraagd en het antwoord was "zo doen we dat altijd als er geen rode rakker op de muur zit". Let wel, dat deze situatie zeer ongewenst is, en ik raad dan ook iedereen te sterkste af dergelijke constructies te fabriceren!!

- Arend
Licht, Geluid & Feesttechniek.
J.WijningsEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2007
Laatste: 9-3-2010
Berichten: 26
10-7-2008 14:44
1 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 14-7-2008 10:23
Dat zijn hacenco stekkers en zijn inderdaad niet leverbaar in 3 fasen met nul en aarde.De stekkers en wandkontaktdozen kunnen het vermogen van een frietkraam makkelijk hebben, maar omdat er geen nul in zit zijn ze er niet geschikt voor.
"licht is zwaar werk"
ArendStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2003
Laatste: 23-6-2010
Berichten: 20
11-7-2008 14:54
Dat zijn hacenco stekkers en zijn inderdaad niet leverbaar in 3 fasen met nul en aarde.De stekkers en wandkontaktdozen kunnen het vermogen van een frietkraam makkelijk hebben, maar omdat er geen nul in zit zijn ze er niet geschikt voor.
Het vermogen van de frietkraam was inderdaad geen probleem ;-) waar ik natuurlijk op doelde was de "illegale" manier om toch 3x230 te krijgen. Bij mijn weten heten deze stekkers "Hazemeyer stekkers", vernoemd naar de fabrikant. In de volksmond trouwens vaak "zwarte platte".

Ze zijn er wel degelijk geweest met 3p+N+PE! Zowel in 16A als in 32A uitvoering.
Dat is de "zogenaamde" 4 polige uitvoering! (vroeger rekenden ze de beschermaarde niet als pool).

Die zie je heel zelden, en als ze er nog zijn zijn dit vaak nog de metalen ipv plastic varianten. Let op! Bij deze stekker is niet ongewoon dat gemakshalve de nul niet aangesloten is.

Voor de ongelovige thomassen, ik weet nog ergens zo'n ding te zitten (keurig *ahum* zonder nul aangesloten trouwens....) dan maak ik wel even een fotootje.

Groet,

Arend
Licht, Geluid & Feesttechniek.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)