Forum > Newbie Forum

krachtstroomverloopje?

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
26-6-2008 22:15
die zie ik ook nog wel eens, en ik gebruik ze ook als voeding voor mijn versterkerrack, inpluggen en spelen. deze aansluitingen zitten ook altyd in een grote paddestoel-verdeler.

maar, dat is niet het geval bij mijn plug.
ik denk tog dat er eentje naast moet komen sad :(
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
26-6-2008 22:46
Waar ik mijn bijbaantje heb (boerderij), hebben ze in de werkplaats en rondom de schuren krachtstroom, maar dan een plattere, zwarte stekker (in de vorm van een balkje met afgeronde hoeken). Drie pinnen + 1 aarde. Hoe heet dit systeem? Is zeker zwaar verouderd?
Abnpranger@home.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2005
Laatste: 1-9-2011
Berichten: 165
27-6-2008 10:08
Oud is het zeker, ik kan me heugen dat mijn pa deze aansluiting ook in z'n berging heeft gezet.. 23 jaar geleden.. Maar zelf heb ik ze nooit ergens anders gezien..
Mr. Jameson...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-3-2024
Berichten: 13453
27-6-2008 12:30

roystraver schreef:

hheey,

in de opslag van mijn pa zit een krachtstroom aansluiting in de muur (16a), gewoon Zon wit ding met een rode klep zoals altijd, deze word gebruikt voor een hittekanon..
nu heb ik zelf normale krachtkabels alleen nu is het type van de aansluiting in de muur volgens mij een beetje anders,
het zijn niet 5 gaten zoals gewoonlijk, maar 5 gaten zoals de 5' op een dobbelsteen, dus 4 met één in t midden.
Als die pen in het midden wellicht een platte pen is dan is het mogelijk een Perilex (zie webshop voor afbeelding).

Een Perilex kan 3xF+N+PE zijn (dus zoals je het wilt hebben) maar wordt soms ook exotisch aangesloten (dus meten is weten in zo'n geval).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-3-2024
Berichten: 9467
27-6-2008 13:31
ik heb ze zelf gebruikt zien worden voor de luchtafzuiging met verschillende standen in de 5 polig bedrading....
Totaal geen krachtstroom dus!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
27-6-2008 15:13

Tom schreef:

Kort en simpel gezegt:
in het drive-in gebeuren gebruiken we geen stroom zonder nul!
Behalve als je bijvoorbeeld een motor moet aandrijven.
Dus Altijd 5 polig gebruiken,
is er geen nul, dan pluggen we niet in!
En dan nog is het hopen dat de nul deftig is aangesloten. Ooit een zaaltje tegengekomen waar men vergeten was de nul aan te sluiten, en een scouts-terrein waar de nul gewoon was losgekomen. Zo blijft de hobby een beetje spannend natuurlijk ;)

Tom schreef:

Dat gaat dan op voor België........
Waar ze ook stopkontakten hebben met 1 fase 32 ampere....
1 fase op 63A is hier in België ook redelijk normaal. Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat een beetje een grote licht- & geluidsfirma kan werken zonder een hoopje 32A monofase bekabeling.

Wat de 230V op 3-fasen betreft, dat is spijtig genoeg een soepje in België. Het is altijd heel hard opletten, en vooral eerst alles doormeten voor je iets aansluit op je verdeelkast. 5 pins rode CEE kan hier evengoed gebruikt worden voor 380 als 230V.
De meeste verhuurders lossen dit wel op door hun verdelers van een schakelaar te voorzien. Wat niet altijd even simpel te gebruiken is voor nitwits: "ja, onze dure apparatuur werkt op 230V dus die schakelaar moet op 230V, dan zet ie alles om van 380 naar 230V ..." <klik> *knets* *boem* "... waarom werkt er nu niets meer?" laugh :D
Dj-bartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-7-2006
Laatste: 12-11-2021
Berichten: 582
27-6-2008 15:33
1 x bewerkt. Laatst door Victor op 27-6-2008 16:40

Dré schreef:

Als die pen in het midden wellicht een platte pen is dan is het mogelijk een Perilex (zie webshop voor afbeelding).

Een Perilex kan 3xF+N+PE zijn (dus zoals je het wilt hebben) maar wordt soms ook exotisch aangesloten (dus meten is weten in zo'n geval).
Het klopt toch dat je bij dit soort aansluitingen niet de drie fases volledig mag belasten? Dit omdat de nulpen daar niet op berekend is?
Tenminste dit is mij ooit verteld bij de bouw van een school.
Edit Mod: Let even op je quotes (ging niet helemaal goed)
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
27-6-2008 15:40

Dré schreef:

roystraver schreef:

hheey,

in de opslag van mijn pa zit een krachtstroom aansluiting in de muur (16a), gewoon Zon wit ding met een rode klep zoals altijd, deze word gebruikt voor een hittekanon..
nu heb ik zelf normale krachtkabels alleen nu is het type van de aansluiting in de muur volgens mij een beetje anders,
het zijn niet 5 gaten zoals gewoonlijk, maar 5 gaten zoals de 5' op een dobbelsteen, dus 4 met één in t midden.
Als die pen in het midden wellicht een platte pen is dan is het mogelijk een Perilex (zie webshop voor afbeelding).

Een Perilex kan 3xF+N+PE zijn (dus zoals je het wilt hebben) maar wordt soms ook exotisch aangesloten (dus meten is weten in zo'n geval).
nee 't is geen perilex. gewoon krachtstroom, ik gok dat het gat in het midden nergens voor dient en dus gewoon geen nul heeft.
ff bellen dus en een extra/nieuwe plug laten zetten.

bedankt!
Roy
StijnSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-9-2007
Laatste: 26-2-2017
Berichten: 255
27-6-2008 16:14

dj-bart schreef:

Dré schreef:

Als die pen in het midden wellicht een platte pen is dan is het mogelijk een Perilex (zie webshop voor afbeelding).

Een Perilex kan 3xF+N+PE zijn (dus zoals je het wilt hebben) maar wordt soms ook exotisch aangesloten (dus meten is weten in zo'n geval).
Het klopt toch dat je bij dit soort aansluitingen niet de drie fases volledig mag belasten? Dit omdat de nulpen daar niet op berekend is?
Tenminste dit is mij ooit verteld bij de bouw van een school.
Als je de drie fases even sterk belast (hoe sterk dan ook), loopt er geen miliampère stroom door de nulgeleider. wink ;)
Edit Mod: Let even op je quotes (ging niet helemaal goed)
"Weet jij écht waar al die knopjes voor dienen???"
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
27-6-2008 17:25

dj-bart schreef:

Het klopt toch dat je bij dit soort aansluitingen niet de drie fases volledig mag belasten? Dit omdat de nulpen daar niet op berekend is?
Ja en nee.
In principe kan er nooit een hogere stroom lopen door de nulgeleider dan door 1 fase. Elke fase zit nl 120 graden verschoven van elkaar.
Maar dat is de theorie en die gaat uit van zuiver resistieve belastingen. Bij capacitieve belastingen gaat de stroom voor- of naijlen tov de spanning (weet niet meer welke voor- en welke naijlt, is te lang geleden). Dus dan je in principe de nullijn wel overbelasten.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)