Forum > Algemeen Forum

belasting

(184 reacties. Pagina 3 van 19)
Moderator(s): Dré
StefanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 24-1-2005
Berichten: 46
13-2-2003 12:09
hangt geloof ik al sowieso van je bedrijfsvorm af.
De dag dat ik stop met LJ'en is de dag dat ik sterf. Oorspronkelijk geplaatst door Dre: Stuur me een postduif (heb ik ook wat te eten).
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 29-3-2024
Berichten: 9467
13-2-2003 23:28

StefanB schreef:

hangt geloof ik
Zo'n post heeft geen waarde sad :(
En zoiets moet je zeker niet bij zo'n precair onderwerp als de belasting posten.
Victor verstaat z'n vak.
Knapppe die daar nog wat aan kan toevoegen wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-3-2024
Berichten: 5308
14-2-2003 08:55
Bedankt (jammer dat dit forum geen icoontje heeft van een verlegen gezichtje)!

Of je omzetbelasting moet bereken en mag terugvragen hangt NIET(!) af van je rechtsvorm en -voor de zoveelste keer -GRRR angry - ook niet van je inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

En nu stop ik ermee dat te zeggen. Het is kennelijk een hardnekkig misverstand en sommige mensen lezen mijn posts niet goed.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
StefanBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2003
Laatste: 24-1-2005
Berichten: 46
14-2-2003 12:56
Dacht dat ik het in 1 van je posts had gelezen, maar kan het nu zelf ook niet meer terug vinden, mijn excuses hiervoor. sad :( (en nogmaals sorrie als deze posting wordt gezien als spam/chat wink ;) )
De dag dat ik stop met LJ'en is de dag dat ik sterf. Oorspronkelijk geplaatst door Dre: Stuur me een postduif (heb ik ook wat te eten).
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-3-2024
Berichten: 5308
14-2-2003 13:08

StefanB schreef:

mijn excuses hiervoor.
No hard feelings...

StefanB schreef:

en nogmaals sorrie als deze posting wordt gezien als spam/chat
Nee hoor! happy :)
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
24-9-2003 18:51
Beste Victor (en andere die hier verstand van hebben).

Ik heb nog geen maand geleden een klein showtje opgezet zoals zovelen dat doen. Mijn apparatuur is iets beter als de gemiddelde beginner (net meubel, 4x k-112 op statief mission 1500 versterker, dmx par barretje, bpm studio met paneel enz.). De feestjes die ik draai zullen voorlopig niet meer zijn dan 100 man, en erg veel gaan er ook niet komen. Maar ik streef naar kwaliteit ipv kwantiteit, iets wat mijn klanten ook waarderen wink ;) .

Nu vroeg ik mij af ofdat het loont om een BTW nummer aan te vragen, en mijn Drive in show dus als officieel bedrijf aan te melden. Ik heb de site van de belastingdienst al doorgespit maar daar stond zulke informatie niet op. Ik was een beetje benieuwd ofdat dit echt zo aantrekkelijk is als het lijkt. En wat zijn de nadelen? Om de prijs hoef ik het niet te laten. Uitgerekend kost het mij 49 euro per jaar.

Dus mocht iemand hier iets van weten, laat het mij horen. Een veel gehoord argument is wachten tot je wat beter draait. Maar in het begin koop je de meeste apparatuur en heb je de minste feesten, dan krijg je dus meer van de belastingdienst. Kan iemand uitleggen waarom dit dan toch het beste is.

Al met al een heleboel vragen en ik hoop ook een heleboel antwoorden.
Maar dat is MIJN mening...
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
24-9-2003 20:08

Roytje] schreef:

Nu vroeg ik mij af ofdat het loont om een BTW nummer aan te vragen, en mijn Drive in show dus als officieel bedrijf aan te melden.
Helaas, maar dit loont echt niet! Je gaf zelf aan maar een paar feesten op jaarbasis te doen. Zoals ik eerder in dit topic gezegd heb, is de € 4500,- euro een ONGESCHREVEN grens waarbij het interessant wordt om je in te schrijven bij Kvk en Belastingdienst.

Uiteraard kan het hieronder wel; maar dan haal je je erg veel administratieve rompslomp op je hals terwijl dit niet nodig is. Enig voordeel zou kunnen zijn dat je aantrekkelijker bent voor bedrijven; maar uit je posting mag ik aannemen dat je geen bedrijfsfeestjes doet.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
24-9-2003 20:35
Dat was wel een van de voordelen die ik in mijn hoofd had. Ik heb contacten met volwassen DJ's die graag draaien op (bedrijf's)feesten. Maar omdat wij nog gigantisch aan het groeien zijn, en dus ook heel veel apparatuur kopen is het dus niet aantrekkelijk om dat bedrag terug te krijgen? Jammer, in die hele papierwinkel heb ik ook geen zin, maar het leek me een leuk idee.

Toch bedankt
Maar dat is MIJN mening...
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-3-2024
Berichten: 5308
24-9-2003 22:01
Laat ik een ding vooropstellen: het is geen kwestie of het interessant is of niet; als je voldoet aan de criteria in de wet (dan heb ik het over de wet omzetbelasting en de wet inkomstenbelasting) dan ben je ondernemer en ben je verplicht je te melden bij de belastingdienst en de vereiste aangiften te doen.

Om het makkelijk te maken is het ondernemersbegrip voor de omzetbelasting *niet* gelijk aan dat van de inkomstenbelasting. Simpel gezegd: je bent al heel snel ondernemer voor de omzetbelasting (namelijk als je zelfstandig een onderneming uitoefent: het is niet nodig dat je daar winst mee maakt). Voor de inkomstenbelasting is een aanvullende eis dat er winst te verwachten is, wat bij het gros van de drive-in shows niet het geval zal zijn.

Je zou je dus misschien wel als ondernemer voor de omzetbelasting moeten aanmelden. Dit betekent dat je over de bedragen die je aan je klanten in rekening brengt 19% BTW moet rekenen (waardoor je voor particulieren en bijvoorbeeld scholen 19% duurder wordt). Daarentegen mag je de BTW die aan jou in rekening wordt gebracht (bijvoorbeeld door Dré als je bij hem een nieuwe CDJ-1000 koopt) terugvragen.

In tegenstelling tot wat een hoop mensen denken heeft de fiscus niets te maken met de vraag of je je wel of niet inschrijft bij de KvK. Ook dit is als je aan de wettelijke eisen voldoet gewoon verplicht, maar doe je het niet wil het niet zeggen dat je van de fiscus afbent.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
24-9-2003 22:13
Maar omdat het grootste deel van de drive ins van mijn formaat het zwart doet (ikzelf dus ook) vroeg ik mij af ofdat ze het puur voor mijn eigenbelang (dat het moet weet ik) lonend zou zijn. Maar die 19% duurder zie ik eigenlijk helemaal niet zitten, daarentegen is die 19% korting op alle apparaten dan wel weer lekker. Uiteindelijk is de klant wel duurder uit omdat over diensten van mij zelf (die ik dus niet inkoop en ik geen belasting over betaal) wel belasting afdraag. Maar daar staan wel weer de voordelen tegenover dat ik voor een bedrijf aantrekkelijker ben, dat ik gewoon legaal bezig ben ik me over vrij weinig dingen zorgen hoef te maken als ik ergens groot ga adverteren, of een domein naam aanvraag. Zijn er andere mensen die hun keuze over zwart of wit even willen toelichten?
Maar dat is MIJN mening...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)